Quiz sztuki Thieficznej

Rozplącz swoją wyobraźnię. Zagość w świecie stworzonym przez fanów lub do nich dołącz.

Moderator: SPIDIvonMARDER

Awatar użytkownika
Keeper in Training
Arcykapłan
Posty: 1409
Rejestracja: 01 października 2009, 15:01
Lokalizacja: Miasto, Południowa Dzielnica (przy fontannie)
Kontakt:

Quiz sztuki Thieficznej

Post autor: Keeper in Training »

Ostatnio chętnie bierzecie udział w różnych zabawach, zagadkach, konkursach... "Złodziejskie zagadki" utknęły, dlatego powinno Wam się spodobać. To jest quiz z zagadkami dotyczącymi "sztuki Thieficznej", czyli wszelkich fanartów z Thiefem związanych. Prawa autorskie należą do Gamemag.tk, ze względu na współpracę między oboma serwisami chcemy zaproponować taki temat także tutaj.

Zasady są proste: odpowiada się na pytania oznaczone numerkami. Maksymalnie można uzyskać 15 punktów (po jednym punkcie za każde pytanie). Przykładowo:

pytanie nr 77. Bratem i Zdrajcą w Thief'ie III jest...?
Odpowiedź formułuje się tak: 77. Wiedźma Gamall, udaje Tłumaczkę Opiekunów.

Za poprawną odpowiedź dostaje się od formułującego quiz 1 punkt. Za błędną nie dostaje się nic, ale nie ma kary (np. w konkursie matematycznym "Kangur" odejmują po 1/3 punktów możliwych do zdobycia). Gdy ktoś rozwiąże cały quiz lub gdy miną 2 tygodnie (to musi żyć; w "Zagadkach..." nie wzięto tego aspektu pod uwagę i teraz temat przymiera), autor quizu ujawnia poprawne odpowiedzi, liczy punkty graczy i ogłasza wynik. Osoba najbliższa naksymalnemu wynikowi ma teraz prawo do podania swoich 15 zagadek i zaczyna się dalej. Jeśli przez ponad tydzień nie pojawi się żadna odpowiedź, autor ujawnia poprawne odpowiedzi i kończy daną grę, ogłaszając nowy zestaw pytań (to zapobiega fałszowaniu wyniku, bo gracz nie może podać odpowiedzi ujawnionych jako swoich własnych). Quizy są tematyczne, np. dotyczące poszczególnych części lub określonych fanmisji.
Twórczość fanów gry jest niesamowita i warto dowiedzieć się o niej więcej. To jest tylko próbka, czy się przyjmie, tematem przewodnim jest "Mektub" (pierwszy). Pytania poniżej...

1.Gdzie rozgrywa się akcja powiastki „Mektub”? (W jakim kraju?)
2.Jaką szkołę ukończył właśnie główny bohater z Letheritzii?
3.Strażnicy to inaczej Bractwo…?
4.Jakiej orientacji politycznej jest lord Chandarava?
5.Jak Opiekunowie nazywają Garretta? (Podaj 3 przykłady.)
6.Jak nazywa się szef ochronki lorda? (Podaj imię i nazwisko.)
7.Co oznacza zwrot „Mektub” i z jakiego języka pochodzi?
8.Gdzie lord ukrył przełącznik do ukrytych komnat? (W jakim miejscu?)
9.Ile lat ma Gregorius?
10. Jakie jest główne zadanie Bractwa?
11. Z jakiej serii filmów pochodzi sen Garretta?
12. Z jakiej serii książek pochodzi Morley Dotes?
13. Jaka jest waluta Karenty?
14. Tradycyjny trunek Strażników to anagram jakiego słowa?
15. Jaki jest ulubiony utwór lady Anny i kto jest jego autorem?






Prosimy o niepublikowanie bliźniaczego tematu tak, jak miało to miejsce z "Dokończ opowieść...". Potem po Sieci rozlewa się niesmak :zdz .
Quiz Mektub by Gamemag-comm.pl Team. All rights reserved.
Ostatnio zmieniony 23 listopada 2010, 18:33 przez Keeper in Training, łącznie zmieniany 1 raz.
"(...) Garrett had the humbling realisation that he'd smothered more girls than he'd kissed. A good deal more. An embarrassingly good deal." - RedNightmare, "Half-Full"
Awatar użytkownika
Keeper in Training
Arcykapłan
Posty: 1409
Rejestracja: 01 października 2009, 15:01
Lokalizacja: Miasto, Południowa Dzielnica (przy fontannie)
Kontakt:

Re: Quiz sztuki Thieficznej

Post autor: Keeper in Training »

Nikt nie wie? Nie wierzę...

1. Akcja powiastki rozgrywa się w Karencie. Kręci się wokół stolicy kraju, TunFaire, zwanym też Miastem, a Letheritzią, ważnym ośrodkiem kulturalnym, drugim najstarszym obiektem miejskim w państwie. Karenta ma ustrój demokratyczny, jednak skupia się na idei starogreckich polis, czyli miast rządzonych niezależnymi od siebie rządami. W Letheritzii jako jedynym mieście w kraju obowiązuje dziedziczna monarchia, jednak ludność nadal ma spory wpływ na decyzje. Ważniejsze zmiany są dokonywane przez zbiorowe zgromadzenia oraz obrady rady królewskiej. Sprawy administracyjne miasta są zajęciem głównie rajców, a tylko najważniejsze zmiany są rozsądzane przez głosowanie. Rajców i radę królewską wybiera się przez wybory powszechne, niewolnictwo jest zabronione. Ogólnie rzecz biorąc, karentyńskie prawo jest najbardziej "cywilizowane" i nowoczesne na całym Dysku, w następnej kolejności plasuje się Efeb (demokracja na zasadach bardziej przypominających greckie, łącznie z tyranami i zbiorowymi zgromadzeniami), Lancre (monarchia) oraz Ankh-Morpork (władza despotyczna - Patrycjusz, wybierany spośród najbogatszej szlachty oraz rada możnych; próbowano już urządzić rewolucję, ale od planu ostatecznie odstąpiono).
2. Gregorius ukończył właśnie Akademię Sztuk Wyzwolonych, stary, otoczony wielką estymą i uznaniem uniwersytet w Letheritzii o bogatej historii. Był ostatnim rocznikiem, który załapał się na najlepsze jego czasy. Obecnie Akademia jest uważana za drugi, po Uniwersytecie Powszechnym w Mieście, ośrodek szkolnictwa. Uczelnia nadal jest ważnym ośrodkiem, choć widać, że Uniwersytet Powszechny jest bardziej nowoczesny, a Akademia nieco przesadza z tradycjonalizmem. Na zaszczytnej drugiej pozycji rywalizuje z nią tylko Niewidoczny Uniwersytet w Ankh-Morpork, jednak z uwagi na dużą hermetyczność, a nawet zarzucanie mu dyskryminacji z powodu szkoleniu wyłacznie magów, spada on na trzecie miejsce.
3. Strażnicy to inaczej Bractwo Opiekunów. Angielskie "Keeper" tłumaczyć można jako właśnie "Strażnik" czy Opiekun ("to keep" = opiekować się; "They're keeping lots of animals" = "Oni opiekują się wieloma zwierzątkami") Znane są przypadki błędnego tłumaczenia nazwy Bractwa jako "Dozorców" - zupełne dziwactwo, choć w angielskim jest np. "shopkeeper" (synonim sprzedawcy, "seller"), "innkeeper" (synonim barmana, "barman"), "zookeeper" (opiekun zwierząt w ogrodzie zoologicznym, czasami skracane do samego "opiekuna"), jednak jest to nieprawidłowe w stosunku do istoty Bractwa, które przecie¿ chroni Równowagę.
4. Alfonso Vlad Chandarava jest gorącym, powiemy wręcz: radykalnym zwolennikiem Pogan. Czci namiętnie i dziko Szachraja i Viktorię, uprawia nekromancję, która, trzeba przyznać, stoi u niego na naprawdę wysokim poziomie. Chce zdetronizować Sadraksa, siebie uczynić dyktatorem (jak choćby Hitler i Mussolini), a wiarę w Szachraja – religią narodową. Obecnie Strażnicy spekulują, czy szaleństwo Chandaravy jest wywołane np. tętniakiem uciskającym pewne partie mózgu (całkiem prawdopodobna teoria wobec Hitlera, ale to już historia), czy raczej to wada ideologiczna.
5. Garrett zajmuje główne miejsce w Przepowiedniach glificznych Bractwa. To Wybraniec, nazywany też już w tekstach Prekursorów "Sokołem ze złamanym skrzydłem". Poprzedni Pierwszy Strażnik, Orland, nazywał Garretta publicznie i prywatnie
► Pokaż Spoiler
. Wzmiankowano też, że ma być mitycznym Prawdziwym Pierwszym Strażnikiem.
6. Szefem ochronki lorda jest Jack Black. Black pojawia się w trzech miejscach powiastki: w przebraniu, podający się za Garretta podczas infiltracji Miasta i zbierania informacji przez złodziejkę z Doków, drugi raz, na drodze do zamku Nocturn (rezydencji Chandaravy), jako herszt bandy zbirów polujący na rzekomą lady Elizabeth Rutheford oraz po raz trzeci, w czasie przesłuchania pracującej na rzecz lorda złodziejki, gdzie ujawnia się jego rola, choć on sam nie występuje osobiście.
7. "Mektub" pochodzi z języka staroarabskiego. Oznacza Los, a dosłowne tłumaczenie to "Jest Zapisane". Chodzi tutaj o analogię z "Alchemikiem" Paulo Coelho, filozoficzną książką, podobnie jak "Mektub", przepełnioną symboliką i uosobieniami, poetyckimi aluzjami, które mogą być na różne sposoby interpretowane. Chodzi tu akurat o Przeznaczenie, którego zwolennikami są Opiekunowie, wyznający zasadę, że istnieje pewne Przeznaczenie, jednak człowiek nie może poddać się mu biernie (skrajny stoicyzm).
8. Lord ukrył przełącznik w obroży rzeźby szakala, swojego symbolu i herbu. Rzeźba znajdowała się w jego sypialni. Przycisk był pod wielkim szmaragdem z wizerunkiem pogańskiego Oka. Zieleń szmaragdu to kolor żywiołu Ziemi w pogańskiej symbolice.
9. Gregorius ma "prawie 20 lat" - zakłada się, że około dziewiętnastu, jednak nie jest to sprecyzowane. W Karencie oficjalną dojrzałość osiąga się w wieku 20-22 lat. Ogólnie na Dysku każde państewko ma własny podział, np. w Efebie jest to 17 lat u chłopców i 18 u dziewcząt, Ankh-Morpork uznaje zwyczajowy podział: 18, jednak zależne jest to też od wyznania. Lancre, ze względu na mały obszar i niewielką populację, w zależności od liczebności mieszkańców w danym roku zmienia kreskę pomiędzy 17, 18 a 20 lat. Pomaga to w utrzymaniu przyrostu naturalnego na optymalnym poziomie, zapobiega falom głodu i migracjom (ten sprytny pomysł został wprowadzony przez króla Verence'a II i Magrat Czarując¹ą;
► Pokaż Spoiler
).
10. Główne zadanie Bractwa to ochrona Równowagi. W powiastce chodzi tu przede wszystkim o ochronę Równowagi w Mieście, jednak, jak zauważa Melissa, Strażnicy mają swoje (różnej ważności) siedziby praktycznie na całym Dysku, jednak najważniejsze mieszczą się kolejno w TunFaire (1), Letheritzii (2) i Ankh-Morpork (3). Wyobrażeniem sił rządzących Miastem jest Waga. Stronnictwa, frakcje i ruchy ideologiczne dążą, by przechylić jej ramiona na swoją korzyść. Wiedza (Opiekunów) to "(...) Zbiór odważników, które - w razie potrzeby - kładzie się na jedną z szal Wagi (...)". Ważną sentencją jest zdanie: "Wiedza to potęga". Znajomości Bractwa, ich wiedza i doświadczenie kilku tysięcy lat pozwalają delikatnie manipulować liczebnością i wpływami frakcji. Jednak zadanie Strażników wcale nie jest łatwe, szczególnie w obecnych czasach. Władza budzi w ludziach najgorsze instynkty... Innym aspektem jest zbieranie wiedzy. Opiekunowie mają najwspanialsze biblioteki na Dysku, które wyprzedzają nawet zbiory Efebu i Niewidocznego Uniwersytetu w Ankh-Morpork. To drugie zadanie Bractwa: nie pozwolić, by wiedza dawnych ludów (np. Prekursorów, zwanych też Starożytnymi) zaginęła. Bractwo szkoli też młodych adeptów posiadających Dar, rodzaj niezwykłej siły. Według legendy opowiedzianej przez Melissę, Dar uzyskują ci, którzy spotkali się ze swoją narfą, antropomorficzną duchową przewodniczką. Narfa musi znaleźć swoje Naczynie, czyli powierzonego jej człowieka, by się uwolnić, spełnić swoje Przeznaczenie. "(...) Wystarczy je zobaczyć, by człowiek się Przebudził (...)..." Ciekawe jest też, że narfa jest rzeczownikiem wyłącznie w rodzaju żeńskim (czyli żeńskie i męskie osobniki są nazywane narfami niezależnie od płci), choć można to tłumaczyć także matriarchatem zastanym na ziemiach obecnej Karenty, wprowadzonym przez Pogan.
11. Sen Garretta to jawna aluzja do serii filmów o Dannym Oceanie (świetnie gra go George Clooney) pt.: "Ocean's eleven" i kontynuacji, "Ocean's twelve" i "Ocean's thirteen". Przy szybkim rozwoju całej serii zrozumiałe jest, że można się spodziewać "Ocean's fourteen". W powiastce wziêęło się przede wszystkim z podobieństwa serii Thief i filmów: Ocean to też profesjonalny złodziej i
► Pokaż Spoiler
, lubi sarkazm i czarny humor.
► Pokaż Spoiler

12. Morley Dotes, profesjonalny łamacz gnatów, pochodzi z serii książek "Garrett, P. I." autorstwa Glena Cooka. Pojawia się po raz pierwszy w "Słodkim srebrnym bluesie".
13. Waluta Karenty to marka karentyńska. Jedna marka to sto asaków. W obiegu są też tokeny, tradycyjne monety czarnoelfickie. Jeden token to pięć marek, czyli pięćset asaków.
14. Tradycyjny napój Strażników, Otsaim, to anagram słowa "MIASTO". Wielkim wielbicielem Otsaim jest Pierwszy Strażnik Magar.
15. Ulubiony utwór lady Anny to "Sound of Silence". Jego autorzy to muzyczny duet Paul Simon & Art Garfunkel.

Finito, mili państwo :) . Wasza kolej.
"(...) Garrett had the humbling realisation that he'd smothered more girls than he'd kissed. A good deal more. An embarrassingly good deal." - RedNightmare, "Half-Full"
Awatar użytkownika
Hadrian
Złodziej
Posty: 2423
Rejestracja: 08 stycznia 2009, 13:38
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Re: Quiz sztuki Thieficznej

Post autor: Hadrian »

Nie obraź się, ale mało kto przeczytał Mektuba. Ja się skuszę, ale nie teraz. :roll: Aktualnie czytam Sapkowskiego (Ale jazda!), jak skończę tą książkę to będę czytał. Podoba mi się że dużo wymyśliliście sami (Karent, TunFaire). Podaj linka do POCZĄTKU waszej historii. Właściwie to stworzyliście zupełnie nowy świat na podstawie zarysów z Gry. Gratulacje. :-D
Awatar użytkownika
Keeper in Training
Arcykapłan
Posty: 1409
Rejestracja: 01 października 2009, 15:01
Lokalizacja: Miasto, Południowa Dzielnica (przy fontannie)
Kontakt:

Re: Quiz sztuki Thieficznej

Post autor: Keeper in Training »

adriannn pisze:Podoba mi się że dużo wymyśliliście sami (Karentę, TunFaire). Podaj linka do POCZĄTKU waszej historii. Właściwie to stworzyliście zupełnie nowy świat na podstawie zarysów z Gry. Gratulacje. :-D
Tak naprawdę to Karenta i TunFaire są Glena Cooka (autor kryminałów fantastycznych, np. serii "Garrett, P. I." i "Czarnej Kompanii") z "Garrett, P. I.", Dysk i kraje spoza wyspy są Terry'ego Pratchetta. My tylko dopasowaliśmy realia gry i tych książek do naszych potrzeb. Było to, z grubsza rzec biorąc, tak: kilku zapaleńców szukało ujścia dla swojej pasji grafomańskiej (sorry, koledzy, drodzy :)) !), a nie nawykliśmy do malowania ławek w barwy klubów sportowych, więc wymyśliliśmy Textcrossing i poszło. Użycie motywów z Pratchetta i Cooka było pewnego rodzaju trybutem, można powiedzieć, nawet hołdem dla ich talentu.

Pracę nad "Mektubem" mogę opisać jako wyplatanie historii: użyliśmy wielu nici z różnych miejsc, ale po połączeniu ich w jedno, po żmudnym wpleceniu ich w odpowiedniej kombinacji z użyciem własnych technik wyszło coś nowego... Mnóstwo postaci jest zaczerpniętych z pozycji, które chcielibyśmy upamiętnić, pokazać innym i przekazać pałeczkę dalej. O jejku, ale łzawo wyszło :zaw . Trudno.

Jeśli można przeróżnego rodzaju "odsyłacze", symbole i ukryte wątki określić grywalnym mianem Easter eggów (niekoniecznie takich... Ani takich...), to staraliśmy się stworzyć ich jak najwięcej. Choćby tak prost sprawa: nazwa ulubionego bezalkoholowego drinka obecnego Pierwszego Strażnika (daje przykład najmłodszym Czytelnikom, co :hyh ? Nic podobnego :twisted: ), Otsaim, to anagram. Słowa, które jest dla Opiekunów kluczowe. I nie: to nie jest zawracanie Garciowi kruczoczarnego łebka :kwd . Lady Anna jest imienniczką pewnej bardzo ważnej osoby, która jest wzorcem. I kocha pudle (nie jest to moje alter ego po siedemdziesiątce :roll: ). Jej ulubioną osóbką (poza wnukiem i poznanymi Melissą oraz Garrettem) jest królowa Ptraci z Djelibeybi (Djelibeybi też jest Pratchetta). Jej ulubiony duet też jest nieprzypadkowy. Legenda Bractwa to usmiech w stronę M. Nighta Shyamalana i jego genialnego filmu, "Lady in the Water", który uwielbiam. Nazwa knajpy też jest nieprzypadkowa (burricki nie należą do osóbek o najpiękniej pachnącym oddechu, ale są słodkie i koncerny typu Blendamed czy Colgate nie powinny deprecjonować ich znaczenia w naszym świecie!). Można więc zgodzić się, że świat jest zupełnie inny.

Prosiłeś o link do oryginału: http://gamemag-comm.pl/index.php?topic=27.0 :-D . A obecny Textcrossing - kontynuacja "Mektuba" - http://gamemag-comm.pl/index.php?topic=147.0 ;) . Pozdrawiam!
"(...) Garrett had the humbling realisation that he'd smothered more girls than he'd kissed. A good deal more. An embarrassingly good deal." - RedNightmare, "Half-Full"
ODPOWIEDZ