[Radiant] Zaczynamy zabawę...

Zaglądnij tutaj, jeśli masz pytania lub uwagi dotyczące różnorodnych aspektów tworzenia misji w edytorach DromEd i T3Ed, jak też związanego z nimi oprogramowania i sprzętu.

Moderator: peter_spy

Awatar użytkownika
Bukary
Homo Rhetoricus
Posty: 5569
Rejestracja: 12 sierpnia 2002, 18:15
Lokalizacja: Gildia Topielników (przy tawernie Pod Rozszalałym Wichrem)

[Radiant] Zaczynamy zabawę...

Post autor: Bukary »

Bawił się ktoś tym ustrojstwem? Jakie wrażenia? Łatwo? Trudno? Jakie poradniki polecacie?
Thief Antologia PL: od 20 X 2006 w sklepach!
Zagraj w FM Old Comrades, Old Debts i zobacz moje zrzuty.
Awatar użytkownika
Bukary
Homo Rhetoricus
Posty: 5569
Rejestracja: 12 sierpnia 2002, 18:15
Lokalizacja: Gildia Topielników (przy tawernie Pod Rozszalałym Wichrem)

Re: [Radiant] Zaczynamy zabawę...

Post autor: Bukary »

Zacząłem poznawać Radianta.

Oto efekty mojej dwugodzinnej zabawy z wirującymi obiektami (platforma), AI (zombie), łączeniem obiektów (zombie ma w ręku gaśnicę) i świateł (gaśnicę, która świeci na niebiesko), a także z efektami ragdoll.

http://rapidshare.de/files/15074878/doom3_1.rar.html

Miłego oglądania! :)

Już teraz mogę powiedzieć, że możliwości Dark Moda mogą być niezwykłe. Oby tylko wszystko wypaliło.
Thief Antologia PL: od 20 X 2006 w sklepach!
Zagraj w FM Old Comrades, Old Debts i zobacz moje zrzuty.
Awatar użytkownika
Sah
Skryba
Posty: 290
Rejestracja: 14 września 2003, 18:45
Lokalizacja: Szczecin

Re: [Radiant] Zaczynamy zabawę...

Post autor: Sah »

A jednak... myślałem że się zniechęciłeś do DM.

Radianta poznałem trochę od strony silnika q3/et. (Nic gotowego nie spłodziłem, ale to przez mój patologiczny perfekcjonizm.) Bardzo łatwo i przyjemnie mi się z nim pracowało (w przeciwieństwie do Dromeda jest ciągle rozwijany, więc także dużo wygodniejszy).
Obrazek
Awatar użytkownika
Bukary
Homo Rhetoricus
Posty: 5569
Rejestracja: 12 sierpnia 2002, 18:15
Lokalizacja: Gildia Topielników (przy tawernie Pod Rozszalałym Wichrem)

Re: [Radiant] Zaczynamy zabawę...

Post autor: Bukary »

Sah pisze:A jednak... myślałem że się zniechęciłeś do DM.
Zniechęciłem się do T3Eda, kiedy dokładnie poznałem jego ograniczenia. :( A im więcej rozmawiam z członkami zespołu DM, tym częściej myślę, że ten mod MOŻE (powtarzam: może) być naszą przyszłością. :)
Thief Antologia PL: od 20 X 2006 w sklepach!
Zagraj w FM Old Comrades, Old Debts i zobacz moje zrzuty.
Awatar użytkownika
peter_spy
Złodziej
Posty: 2556
Rejestracja: 14 września 2002, 22:31
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: [Radiant] Zaczynamy zabawę...

Post autor: peter_spy »

Oj Bukary, ciągle skaczesz jak pszczółka z edytora na edytor, zrobiłbyś jakąś fanmisję ku uciesze gawiedzi ;)
Awatar użytkownika
Bukary
Homo Rhetoricus
Posty: 5569
Rejestracja: 12 sierpnia 2002, 18:15
Lokalizacja: Gildia Topielników (przy tawernie Pod Rozszalałym Wichrem)

Re: [Radiant] Zaczynamy zabawę...

Post autor: Bukary »

Ściągnąłem sobie mapę After The War.

Jest woda. Wygląda całkiem, całkiem... :)

Obrazek
Thief Antologia PL: od 20 X 2006 w sklepach!
Zagraj w FM Old Comrades, Old Debts i zobacz moje zrzuty.
Awatar użytkownika
Abru
Młotodzierżca
Posty: 896
Rejestracja: 22 września 2002, 13:00

Re: [Radiant] Zaczynamy zabawę...

Post autor: Abru »

Dla mnie może wyglądać okropnie byleby była pływalna... :-D
Ostatnio zmieniony 15 marca 2006, 20:01 przez Abru, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Bukary
Homo Rhetoricus
Posty: 5569
Rejestracja: 12 sierpnia 2002, 18:15
Lokalizacja: Gildia Topielników (przy tawernie Pod Rozszalałym Wichrem)

Re: [Radiant] Zaczynamy zabawę...

Post autor: Bukary »

Habit pisze:Dla mnie może wyglądać okropnie byleby była pływalna...
No i jest... Oczywiście, to mapa testowa. To wszystko ma być w Dark Modzie jeszcze udoskonalone... Zobaczymy...
Thief Antologia PL: od 20 X 2006 w sklepach!
Zagraj w FM Old Comrades, Old Debts i zobacz moje zrzuty.
Awatar użytkownika
MRYS
Skryba
Posty: 262
Rejestracja: 07 października 2002, 15:28
Lokalizacja: Bytom
Kontakt:

Re: [Radiant] Zaczynamy zabawę...

Post autor: MRYS »

Bukary pisze:No i jest...

A u mnie nie ma :( Tylko czarna powierzchnia. Mam Radeona 9600Pro i on obsługuje te shadery co trzeba, a jednak nie ma... Buuu...
Zapraszam na stronę: http://www.airart3d.xt.pl
-----------------
"Bądź uczynny, pomagaj innym - a wtedy wszyscy wokół pomyślą, że to co dla nich robisz, jest twoim zasranym obowiązkiem."
Awatar użytkownika
Bukary
Homo Rhetoricus
Posty: 5569
Rejestracja: 12 sierpnia 2002, 18:15
Lokalizacja: Gildia Topielników (przy tawernie Pod Rozszalałym Wichrem)

Re: [Radiant] Zaczynamy zabawę...

Post autor: Bukary »

MRYS pisze:A u mnie nie ma :( Tylko czarna powierzchnia. Mam Radeona 9600Pro i on obsługuje te shadery co trzeba, a jednak nie ma... Buuu...
Hmmm... Ciekawe, o co chodzi... :(

Przez kilka ostatnich dni próbowałem się nauczyć, jak budować za pomocą Radianta (dodawanie brył, a nie wycinanie przestrzeni). Oto moje pierwsze pomieszczenie w edytorze Dooma. Nie jest może zbytnio wykończone, ale nie mam zamiaru dalej się tym bawić. Przecież nie będę budował fanmisji do Dooma. :) Chodziło tylko o trening. Cała lokacja jest zrobiona z brył.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Teraz spróbuję zbudować jakąś zewnętrzną lokację...
Thief Antologia PL: od 20 X 2006 w sklepach!
Zagraj w FM Old Comrades, Old Debts i zobacz moje zrzuty.
Awatar użytkownika
Bukary
Homo Rhetoricus
Posty: 5569
Rejestracja: 12 sierpnia 2002, 18:15
Lokalizacja: Gildia Topielników (przy tawernie Pod Rozszalałym Wichrem)

Re: [Radiant] Zaczynamy zabawę...

Post autor: Bukary »

Po próbach związanych z budową wnętrz w Radiancie przyszła kolej na obszar zewnętrzny. Oto kolejne efekty mojej zabawy z edytorem Dooma. Niemal wszystko zostało zbudowane z brył. :)

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Teraz, po dwóch tygodniach zapoznawania się z Radiantem, mogę już z czystym sercem powiedzieć, że - jeśli idzie o rozmieszczanie brył - pracuje się w tym edytorze o niebo przyjemniej niż w T3Edzie.
Thief Antologia PL: od 20 X 2006 w sklepach!
Zagraj w FM Old Comrades, Old Debts i zobacz moje zrzuty.
Awatar użytkownika
Sah
Skryba
Posty: 290
Rejestracja: 14 września 2003, 18:45
Lokalizacja: Szczecin

Re: [Radiant] Zaczynamy zabawę...

Post autor: Sah »

Oo, fajne.
Obrazek
Awatar użytkownika
timon
Garrett
Posty: 3883
Rejestracja: 12 sierpnia 2002, 19:07

Re: [Radiant] Zaczynamy zabawę...

Post autor: timon »

Bukary
te kształty to jakieś znormalizowane czy "czysta wyobrażnia"
PS
Szukam edytora, który by mnie wciągnął jak dromed,
Zezwierzęcony, o zdradzieckiej mordzie, umysłowo niestabilny. Kanalia. Patologiczny element czyli OBYWATEL. Nie należący do ich wspólnoty narodowej. Hołota chamska. "Nie kocha Polski i Pana Boga"
Obcy kulturowo prezesowi
Awatar użytkownika
Bukary
Homo Rhetoricus
Posty: 5569
Rejestracja: 12 sierpnia 2002, 18:15
Lokalizacja: Gildia Topielników (przy tawernie Pod Rozszalałym Wichrem)

Re: [Radiant] Zaczynamy zabawę...

Post autor: Bukary »

timon pisze:Bukary
te kształty to jakieś znormalizowane czy "czysta wyobrażnia"
PS
Szukam edytora, który by mnie wciągnął jak dromed,
Wszystko, co widać na zrzutach, powstało w mojej głowie. :) Za pomocą brył, łat, przycinania i obracania (w pełni tutaj dozwolonego) można w Radiancie stworzyć chyba każdy kształt. :)

[ Dodano: Sob Mar 25, 2006 10:57 am ]
Jeszcze jedna uwaga: Radiant, jeśli idzie o ogólną koncepcję budowania, podobny jest do DromEda. Tzn. większa część tego, co widać na ekranie, powstaje nie w specjalnym programie do modelowania (np. 3ds maxie), ale w edytorze (z brył i "łat"). Ale jest jedna zasadnicza różnica: o ile w DromEdzie trzeba było uważać z bryłami (nie tworzyć wymyślnych kształtów, nie obracać brył pod dziwacznym kątem etc.), o tyle w Radiancie można z nimi robić to, co się żywnie podoba (obracać, przycinać, wydłużać), albowiem nie zetkniemy się z żadnymi problemami typu "bsp holes".

I ostatnia sprawa: jeśli stworzymy za pomocą brył jakiś skomplikowany kształt, to możemy zaznaczyć wszystkie bryły wchodzące w jego skład, a następnie jednym kilknięciem zamienić wszystko w obiekt. :)

[ Dodano: Sob Mar 25, 2006 6:34 pm ]
Własnie zostałem beta mapperem Dark Moda.

Narzędzia są jeszcze w początkowym stadium, ale strzała z liną wygląda nieźle. :) Za kilka tygodni powinienem opublikować zdjęcia jakiejś pierwszej lokacji.
Thief Antologia PL: od 20 X 2006 w sklepach!
Zagraj w FM Old Comrades, Old Debts i zobacz moje zrzuty.
Awatar użytkownika
Abru
Młotodzierżca
Posty: 896
Rejestracja: 22 września 2002, 13:00

Re: [Radiant] Zaczynamy zabawę...

Post autor: Abru »

Bukary pisze:Własnie zostałem beta mapperem Dark Moda.
Gratulacje Bukary :!:

Zdjęcia, pomimo swej Doomowej formy wyglądają bardzo zachęcająco... oby tak dalej. :)

Pozdrawiam,
Habit
Awatar użytkownika
Dziarsky
Garrett
Posty: 4861
Rejestracja: 02 listopada 2003, 12:26
Lokalizacja: Gliwice
Kontakt:

Re: [Radiant] Zaczynamy zabawę...

Post autor: Dziarsky »

Bukary pisze:a następnie jednym kilknięciem zamienić wszystko w obiekt
Poczciwa opcja. Zapewne Radiant pozwala na wybranie wielu funkcji takiego nowo powstałego obiektu tak jak w Hammerze. Można np. wykonać z drobnych brushy ramę okienną, w stawić szybę, otexturować a następnie zamienić to na detal i posługiwać się jak jednym elementem. Można taki detal zapisywać do plików by udostępniać innym. Nie wiem tylko jak się nazywa taka operacja w Radiancie (w Hammerze jest to "create prefab").

ps. taka rura Bukary to brushe cylinder tylko pozaginane, podostawiane i odpowiednio otexturowane co nie ?
Obrazek
Awatar użytkownika
Bukary
Homo Rhetoricus
Posty: 5569
Rejestracja: 12 sierpnia 2002, 18:15
Lokalizacja: Gildia Topielników (przy tawernie Pod Rozszalałym Wichrem)

Re: [Radiant] Zaczynamy zabawę...

Post autor: Bukary »

Dziarsky pisze:
Bukary pisze:a następnie jednym kilknięciem zamienić wszystko w obiekt
ps. taka rura Bukary to brushe cylinder tylko pozaginane, podostawiane i odpowiednio otexturowane co nie ?
Takie rury to oteksturowane łaty (patche) wyginane za pomocą edycji wierzchołków.
Thief Antologia PL: od 20 X 2006 w sklepach!
Zagraj w FM Old Comrades, Old Debts i zobacz moje zrzuty.
Awatar użytkownika
Dziarsky
Garrett
Posty: 4861
Rejestracja: 02 listopada 2003, 12:26
Lokalizacja: Gliwice
Kontakt:

Re: [Radiant] Zaczynamy zabawę...

Post autor: Dziarsky »

Z ciekawości znowu zaglądłem do Radianta.
Mam problemy z poruszaniem się kamerą i ogólną wydajnością edytora :) Cóż komp nie ten :) Miałem już dwa zwisy :)
Takie rury to oteksturowane łaty (patche) wyginane za pomocą edycji wierzchołków.
Dojdę do tego :)

Dotarłem już do func_props by trochę urozmaicić teren bo edycji brushy jeszcze nie zgłębiłem :)
Masz bukary nakieś namiary na tutoriale albo filmy ?
Obrazek
Awatar użytkownika
Bukary
Homo Rhetoricus
Posty: 5569
Rejestracja: 12 sierpnia 2002, 18:15
Lokalizacja: Gildia Topielników (przy tawernie Pod Rozszalałym Wichrem)

Re: [Radiant] Zaczynamy zabawę...

Post autor: Bukary »

Dziarsky pisze:Masz bukary nakieś namiary na tutoriale albo filmy ?
Proszę:
http://www.doom3world.org/phpbb2/viewtopic.php?t=3017
Thief Antologia PL: od 20 X 2006 w sklepach!
Zagraj w FM Old Comrades, Old Debts i zobacz moje zrzuty.
Awatar użytkownika
Dziarsky
Garrett
Posty: 4861
Rejestracja: 02 listopada 2003, 12:26
Lokalizacja: Gliwice
Kontakt:

Re: [Radiant] Zaczynamy zabawę...

Post autor: Dziarsky »

Dzisiaj siadłem na godzinkę do Radianta i przyznam Bukary, że albo masz ostatnio zbyt dużo czasu albo przydaje ci się znajomość angielskiego :). Twoje screeny jak narazie tylko podziwniam a naśladować jeszcze nie umiem :P.

Udało mi się wprawdzie wstawić drzwi (banał w sumie) ale z dopasowaniem do brushy miałem już problemy. Clipping liznałem ale cała zakładka Patch nie jest dla mnie zrozumiała więc rury nie zrobiłem :). Brakuje mi też obracania elementami poprzez ich łapanie za końce.
Nie znalazłem polskich publikacji co mnie trochę martwi ale myśle, że jak przyjdzie czas na DarkModa to bedę w stanie zrobić co kolwiek szybko i wygodnie :).
Ciekaw jestem jak się ma ustawianie w grze skryptów itp.
(dwustronnych drzwi sprzęzonych ze sobą nie zrobiłem bo nie znalazłem elementu łączącego dwa entity jakaś funkcją).
Najbardziej podoba mi się to, że efekt błysku i cienie generują się automatycznie. Mapa cieszy oko nawet przy małym rozmachu :).
Obrazek
Awatar użytkownika
Bukary
Homo Rhetoricus
Posty: 5569
Rejestracja: 12 sierpnia 2002, 18:15
Lokalizacja: Gildia Topielników (przy tawernie Pod Rozszalałym Wichrem)

Re: [Radiant] Zaczynamy zabawę...

Post autor: Bukary »

Dziarsky pisze:Udało mi się wprawdzie wstawić drzwi (banał w sumie) ale z dopasowaniem do brushy miałem już problemy.
Bo wszystkie drzwi mają obramowania. Same drzwi mają nieregulane kształty i nie ma sensu ich dopasowywać do ścian.
Clipping liznałem ale cała zakładka Patch nie jest dla mnie zrozumiała więc rury nie zrobiłem :).
Robisz bryłę. Zaznaczasz. Menu PATCH i wybierasz, co chcesz (cylinder, kwadrat, wierzchołek etc.). Tutaj znaczenia ma to, w jakim widoku się znajdujesz: jeśli patrzysz z góry, to kształ pojawi się poziomo. Jeśli z boku, to - pionowo.
Ciekaw jestem jak się ma ustawianie w grze skryptów itp.
Skrypty (np. łączenie ze sobą obiektów, chociażby światła i ruchomej platformy) są banalnie proste. Po prostu zaznaczamy obiekty i w ich właściwościach wpisujemy odpowiednie słowo (w tym wypadku "bind"). W Radiancie sa też znane z DromEda triggers (w dromedzie był np. bounds trigger) i funkcjonują posobnie - z tym, że jest ich więcej. Ale jeśli chodzi o oryginalne skrypty, to trzeba je pisać samemu. Ale zasady tego języka programowania są podobno banalnie proste. Za to można sobie napisać DOWOLNY skrypt. Możliwości są nieograniczone.
(dwustronnych drzwi sprzęzonych ze sobą nie zrobiłem bo nie znalazłem elementu łączącego dwa entity jakaś funkcją).
Dwustronne drzwi mają już potrzebne skrypty. Po prostu wstawiasz drzwi i już... :)
Thief Antologia PL: od 20 X 2006 w sklepach!
Zagraj w FM Old Comrades, Old Debts i zobacz moje zrzuty.
Awatar użytkownika
Dziarsky
Garrett
Posty: 4861
Rejestracja: 02 listopada 2003, 12:26
Lokalizacja: Gliwice
Kontakt:

Re: [Radiant] Zaczynamy zabawę...

Post autor: Dziarsky »

Bukary pisze:Bo wszystkie drzwi mają obramowania. Same drzwi mają nieregulane kształty i nie ma sensu ich dopasowywać do ścian.
To ja wiem Bukary :D:D:D. Chodziło mi o nietypowe texturowanie niektórych futryn a dokładniej brak textur, który trzeba dokładnie przykryć z boku brushem :).
Bukary pisze:Robisz bryłę. Zaznaczasz. Menu PATCH i wybierasz, co chcesz
Efekty tego mojego wyboru są marne :) Musze więcej nad tym popracować :) Rura to u Ciebie cylinder czy wyginaleś zrobioną płaszczyznę ?
Bukary pisze:o prostu zaznaczamy obiekty i w ich właściwościach wpisujemy odpowiednie słowo
Chodzi ci o własciwości entity ? te w takim drażniącym oknie :P ?
Bukary pisze:Dwustronne drzwi mają już potrzebne skrypty. Po prostu wstawiasz drzwi i już...
Drzwi skłądają się z wielu elementów entity. Jak wstawie futryne (func_solid) i dwa skrzydła (func_door) to poruszają się one niezależnie. Jest tam opcja, że jeden byt uruchomi się jak ruszy drugi ale nie wiem czy dobrze z tym kombinuję :)

A czy Tobie też kamera w oknie 3D wyprawia cuda? Wyprowadza mnie to z równowagi :/ Jakie sa klawisze do poruszania się po widoku 3D poza rmb i rmb+ctrl ?
Obrazek
Awatar użytkownika
Bukary
Homo Rhetoricus
Posty: 5569
Rejestracja: 12 sierpnia 2002, 18:15
Lokalizacja: Gildia Topielników (przy tawernie Pod Rozszalałym Wichrem)

Re: [Radiant] Zaczynamy zabawę...

Post autor: Bukary »

Dziarsky pisze:Rura to u Ciebie cylinder czy wyginaleś zrobioną płaszczyznę?
Moja rura to cylinder, w miejscu załamań powyginany za pomocą edycji wierzchołków (klawisz V).
Bukary pisze:o prostu zaznaczamy obiekty i w ich właściwościach wpisujemy odpowiednie słowo
Chodzi ci o własciwości entity ? te w takim drażniącym oknie :P ?
Tak, w okienku ENTITY bawimy się właściwościami obiektów.
Drzwi skłądają się z wielu elementów entity. Jak wstawie futryne (func_solid) i dwa skrzydła (func_door) to poruszają się one niezależnie. Jest tam opcja, że jeden byt uruchomi się jak ruszy drugi ale nie wiem czy dobrze z tym kombinuję :)
Można łączyć różne obiekty. Robisz TRIGGER, łączysz go z dwoma obiektami i już. Ale mnie drzwi działają bez tego. Wstawiam podwójne drzwi, ustawiam poszczególne elementy pod właściwym kątem i działają.
Tobie też kamera w oknie 3D wyprawia cuda? Wyprowadza mnie to z równowagi :/ Jakie sa klawisze do poruszania się po widoku 3D poza rmb i rmb+ctrl ?
Też nie mogłem się do tego przyzwyczaić. Ale teraz to dla mnie naturalne. :) Pamiętaj, że im myszka dalej od centrum ekranu, tym porusza się szybciej. Możesz też zmienić ustawienia szybkości gdzieś na pasku zadań (w tej chwili nie pamiętam gdzie).

Klawisze:
D,C - góra, dół
<> - boki
A,Z - podnoszenie głowy i obniżanie
End - wyrównanie wydoku

To najważniejsze. Używaj też rolki na myszy do zbliżania i oddalania widoku.

BTW, zrobiłem już pierwszą, maleńką testową lokację w DM. Z wodą i mgłą. To wymagało napisania skryptu, ale wy będziecie mieli już wszystko gotowe po otrzymaniu narzędzi. Będziecie zachwyceni DM, zobaczycie. :)

[ Dodano: Sro Mar 29, 2006 3:40 pm ]
timon pisze:Szukam edytora, który by mnie wciągnął jak dromed,
No i jak, Timon? Spróbowałeś Radianta? Chętnie cię skuszę ciemną stroną mocy...
Thief Antologia PL: od 20 X 2006 w sklepach!
Zagraj w FM Old Comrades, Old Debts i zobacz moje zrzuty.
Awatar użytkownika
Dziarsky
Garrett
Posty: 4861
Rejestracja: 02 listopada 2003, 12:26
Lokalizacja: Gliwice
Kontakt:

Re: [Radiant] Zaczynamy zabawę...

Post autor: Dziarsky »

Bukary pisze:Moja rura to cylinder, w miejscu załamań powyginany za pomocą edycji wierzchołków (klawisz V).
Już się tym bawię. Trochę wprawy i można kilkoma pociągnięciami zrobić efektowne sklepienia katedralne + kolumy. Cudo :) Ta elastyka w połączeniu z bumpmapingiem uzależnia :)

Bukary pisze:Tak, w okienku ENTITY bawimy się właściwościami obiektów.
Da się to okno np. ukrywać ? Bo bardzo mi ono przeszkadza. Zazwyczaj coś zasłania :/

Bukary pisze:Będziecie zachwyceni DM, zobaczycie.
Mówiłem, że tak będzie. Wystarczyły pierwsze screeny na ich stronie :)
Najważniejsze by zrobili tryb sieciowy. Wtedy będzie się działo :)
Obrazek
Awatar użytkownika
Bukary
Homo Rhetoricus
Posty: 5569
Rejestracja: 12 sierpnia 2002, 18:15
Lokalizacja: Gildia Topielników (przy tawernie Pod Rozszalałym Wichrem)

Re: [Radiant] Zaczynamy zabawę...

Post autor: Bukary »

Dziarsky pisze:
Bukary pisze:Tak, w okienku ENTITY bawimy się właściwościami obiektów.
Da się to okno np. ukrywać ? Bo bardzo mi ono przeszkadza. Zazwyczaj coś zasłania :/
Członkowie Dark Moda mają patch, który to umożliwia:
http://modetwo.net/darkmod/index.php?showtopic=3086

Sam jednak tego patcha nie używam.
Thief Antologia PL: od 20 X 2006 w sklepach!
Zagraj w FM Old Comrades, Old Debts i zobacz moje zrzuty.
ODPOWIEDZ