[Blender] - Rozkład UV`ki a proporcje rozmiarów modelu.

Zaglądnij tutaj, jeśli masz pytania lub uwagi dotyczące różnorodnych aspektów tworzenia misji w edytorach DromEd i T3Ed, jak też związanego z nimi oprogramowania i sprzętu.

Moderator: peter_spy

Awatar użytkownika
Ozi
Młotodzierżca
Posty: 854
Rejestracja: 25 października 2003, 21:30
Lokalizacja: Ruda Śląska

[Blender] - Rozkład UV`ki a proporcje rozmiarów modelu.

Post autor: Ozi »

Kto z używających Blendera wie, jak rozłożyć UV`kę, by ta zachowała prawidłowe proporcje rozmiarów modelu? Obecnie wygląda to tak, jakby UV`ka była dopasowywana do obszaru grida w UV edytorze i przez to rozciągana. Poniżej screen, prezentujący obiekt i jego UV`kę.

Obrazek
Awatar użytkownika
Nivellen
Złodziej
Posty: 2799
Rejestracja: 30 stycznia 2003, 23:21

Re: [Blender] - Rozkład UV`ki a proporcje rozmiarów modelu.

Post autor: Nivellen »

Z mojego skromnego doświadczenia wiem, że wtyczki do programów 3D nie radzą sobie najlepiej z rozkładaniem uv-ek. Proponuję użycie opcji analogicznej do maxowego "relax" (lub podobnej - nie używałem Blendera, więc dokładnie nie powiem, które polecenie odpowiada temu maxowemu).
Najlepiej jednak posługiwać się osobnym programem do rozkładania uv-ek, jak Unwarp 3D, Deep UV, Headus UVLayout. Mają o wiele bardziej zaawansowane algorytmy rozciągania powierzchni (szczególnie jeśli chodzi o długie i wąskie poligony, tworzące się podczas wycinania obiektów innymi obiektami). Ponadto robią to zawsze lepiej i dokładniej, co zaoszczędza mnóstwo czasu np. na tworzenie teksturek.

Edit:
I jeszcze jedna, bardzo ważna moim zdaniem zaleta w/w programów - rozkładanie do tzw. skórki, czyli jednej/kilku powierzchni (zależnie od stopnia złożoności obiektu), które możesz łączyć w całość w miejscach najbardziej widocznych. To pozwala malować bardziej szczegółowe i realistyczne tekstury, nie "rozłażące się" na połączeniach powierzchni czy rogach.
Ostatnio zmieniony 27 lipca 2009, 10:53 przez Nivellen, łącznie zmieniany 1 raz.
Jeśli lubisz mroczne tajemnice i zamki...
Zapraszam do obejrzenia zrzutów z powstającej Fanmisji
Awatar użytkownika
peter_spy
Złodziej
Posty: 2556
Rejestracja: 14 września 2002, 22:31
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: [Blender] - Rozkład UV`ki a proporcje rozmiarów modelu.

Post autor: peter_spy »

Niestety nie mam Blendera, ale zapewne ma on, podobnie jak Max, zestaw narzędzi do modelowania UVek, opcje typu Flatten Mapping czy Relax. Ta pierwsza pozwala na rozłożenie elementów obiektu w odpowiednich proporcjach. Jeśli nie, pozostaje nałożyć na obiekt szachownicę i skalować powierzchnię ręcznie, co może być trochę upierdliwe...
Awatar użytkownika
Ozi
Młotodzierżca
Posty: 854
Rejestracja: 25 października 2003, 21:30
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: [Blender] - Rozkład UV`ki a proporcje rozmiarów modelu.

Post autor: Ozi »

Szkoda :( Próbowałem już chyba wszystkich możliwych opcji podczas rozkładania, ale nigdy nie udało mi się uzyskać proporcjonalnej UV`ki. Na necie też jakoś nie udało mi się wyśledzić żadnych informacji. Oczywiście jest możliwość, by wszystko przeskalować i podociągać ręcznie, ale to jest faktycznie zbyt upierdliwe :) No nic, pozostaje chyba, jak już wspomniano, jakaś wyspecjalizowana aplikacja do tego celu.


---EDIT---

Poniżej pomocne informacje jakie otrzymałem od Abru na PW. Uważam, że powinny się tu znaleźć :)
Abru pisze: Przejdź w Object Mode, wciśnij Ctrl+A i wybierz Scale and Rotation to Object Data.

Resetuje transformacje. Wymagane przed Unwrapem, jeżeli zmieniałeś wymiary modelu w Object Mode. :)

Przy takich obiektach jak na obrazku warto też zmienić algorytm z Angle Based na Conformal w UV Calculation. Potem zaznaczasz Seamy i stosujesz Unwrap. Myślę, że to powinno wystarczyć.

Zauważyłem, że ostatnio logowałeś się 4 dni temu, więc pomyślałem, że lepiej wysłać PW. :)

Pozdrawiam,
Abru
Awatar użytkownika
Abru
Młotodzierżca
Posty: 896
Rejestracja: 22 września 2002, 13:00

Re: [Blender] - Rozkład UV`ki a proporcje rozmiarów modelu.

Post autor: Abru »

No to miło. Cieszę się, że wszystko się wyjaśniło. ;)
ODPOWIEDZ