Kto z używających Blendera wie, jak rozłożyć UV`kę, by ta zachowała prawidłowe proporcje rozmiarów modelu? Obecnie wygląda to tak, jakby UV`ka była dopasowywana do obszaru grida w UV edytorze i przez to rozciągana. Poniżej screen, prezentujący obiekt i jego UV`kę.
[Blender] - Rozkład UV`ki a proporcje rozmiarów modelu.
Moderator: peter_spy
Re: [Blender] - Rozkład UV`ki a proporcje rozmiarów modelu.
Z mojego skromnego doświadczenia wiem, że wtyczki do programów 3D nie radzą sobie najlepiej z rozkładaniem uv-ek. Proponuję użycie opcji analogicznej do maxowego "relax" (lub podobnej - nie używałem Blendera, więc dokładnie nie powiem, które polecenie odpowiada temu maxowemu).
Najlepiej jednak posługiwać się osobnym programem do rozkładania uv-ek, jak Unwarp 3D, Deep UV, Headus UVLayout. Mają o wiele bardziej zaawansowane algorytmy rozciągania powierzchni (szczególnie jeśli chodzi o długie i wąskie poligony, tworzące się podczas wycinania obiektów innymi obiektami). Ponadto robią to zawsze lepiej i dokładniej, co zaoszczędza mnóstwo czasu np. na tworzenie teksturek.
Edit:
I jeszcze jedna, bardzo ważna moim zdaniem zaleta w/w programów - rozkładanie do tzw. skórki, czyli jednej/kilku powierzchni (zależnie od stopnia złożoności obiektu), które możesz łączyć w całość w miejscach najbardziej widocznych. To pozwala malować bardziej szczegółowe i realistyczne tekstury, nie "rozłażące się" na połączeniach powierzchni czy rogach.
Najlepiej jednak posługiwać się osobnym programem do rozkładania uv-ek, jak Unwarp 3D, Deep UV, Headus UVLayout. Mają o wiele bardziej zaawansowane algorytmy rozciągania powierzchni (szczególnie jeśli chodzi o długie i wąskie poligony, tworzące się podczas wycinania obiektów innymi obiektami). Ponadto robią to zawsze lepiej i dokładniej, co zaoszczędza mnóstwo czasu np. na tworzenie teksturek.
Edit:
I jeszcze jedna, bardzo ważna moim zdaniem zaleta w/w programów - rozkładanie do tzw. skórki, czyli jednej/kilku powierzchni (zależnie od stopnia złożoności obiektu), które możesz łączyć w całość w miejscach najbardziej widocznych. To pozwala malować bardziej szczegółowe i realistyczne tekstury, nie "rozłażące się" na połączeniach powierzchni czy rogach.
Ostatnio zmieniony 27 lipca 2009, 10:53 przez Nivellen, łącznie zmieniany 1 raz.
Jeśli lubisz mroczne tajemnice i zamki...
Zapraszam do obejrzenia zrzutów z powstającej Fanmisji
Zapraszam do obejrzenia zrzutów z powstającej Fanmisji
Re: [Blender] - Rozkład UV`ki a proporcje rozmiarów modelu.
Niestety nie mam Blendera, ale zapewne ma on, podobnie jak Max, zestaw narzędzi do modelowania UVek, opcje typu Flatten Mapping czy Relax. Ta pierwsza pozwala na rozłożenie elementów obiektu w odpowiednich proporcjach. Jeśli nie, pozostaje nałożyć na obiekt szachownicę i skalować powierzchnię ręcznie, co może być trochę upierdliwe...
Re: [Blender] - Rozkład UV`ki a proporcje rozmiarów modelu.
Szkoda Próbowałem już chyba wszystkich możliwych opcji podczas rozkładania, ale nigdy nie udało mi się uzyskać proporcjonalnej UV`ki. Na necie też jakoś nie udało mi się wyśledzić żadnych informacji. Oczywiście jest możliwość, by wszystko przeskalować i podociągać ręcznie, ale to jest faktycznie zbyt upierdliwe No nic, pozostaje chyba, jak już wspomniano, jakaś wyspecjalizowana aplikacja do tego celu.
---EDIT---
Poniżej pomocne informacje jakie otrzymałem od Abru na PW. Uważam, że powinny się tu znaleźć
---EDIT---
Poniżej pomocne informacje jakie otrzymałem od Abru na PW. Uważam, że powinny się tu znaleźć
Abru pisze: Przejdź w Object Mode, wciśnij Ctrl+A i wybierz Scale and Rotation to Object Data.
Resetuje transformacje. Wymagane przed Unwrapem, jeżeli zmieniałeś wymiary modelu w Object Mode.
Przy takich obiektach jak na obrazku warto też zmienić algorytm z Angle Based na Conformal w UV Calculation. Potem zaznaczasz Seamy i stosujesz Unwrap. Myślę, że to powinno wystarczyć.
Zauważyłem, że ostatnio logowałeś się 4 dni temu, więc pomyślałem, że lepiej wysłać PW.
Pozdrawiam,
Abru
Re: [Blender] - Rozkład UV`ki a proporcje rozmiarów modelu.
No to miło. Cieszę się, że wszystko się wyjaśniło.
Dawniej jako Habit
Podstawowe linki związane z Thief3Ed [18.01.2010]
Podstawowe linki związane z Thief3Ed [18.01.2010]