Czwarty konkurs Komaga różnił się w pewnej mierze od poprzednich. Po pierwsze, nie brał w nim udziału Komag.
Po drugie, liczba zgłoszonych misji była bardzo wysoka. Po trzecie, projektanci zaczęli używać nowego narzędzia, jakim jest DromEd DeLuxe.
Potwierdziły się również opinie, że konkurs Komaga stanowi doskonały punkt wyjścia dla debiutujących projektantów. Znaczna część osób biorących w nim udział nie stworzyła bowiem wcześniej żadnej misji.
Niemniej jednak zwycięzcą konkursu nie został debiutant. Yandros to przecież twórca misji "Eastwater Bank", która brała udział w trzecim konkursie. Podobnie było ze zwycięzcą drugiego konkursu, Spitterem, który był juz autorem znakomitej FM "Geller's Pride".
Warto jednak przypomnieć, że inni laureaci - Hit Deity, Bukary i Ernie - stworzyli swoje pierwsze FMs właśnie z myślą o konkursie.
Można również powiedzieć, że po raz kolejny "niedoświadczony" projektant pokonał starych wyjadaczy: Telliameda, Thorina czy Willa. Tak było i dawniej: Hit Deity zwyciężył z Gonchongiem, Kung Fu Gecko i Komagiem; Bukaremu i Erniemu udało się wygrać rywalizację z Willem i Spitterem.
Absolutnym rekordzistą wszystkich konkursów jest Will the Taffer. Zgłosił on do czterech konkursów aż 10 misji: "5-minute Thieve's Guild", "Sir Lector Comes to Dine", "Space Thief", "Night's Recourse", "Deceptive Perceptions", "Father Hirvakia's Portal pt 1", "Father Hirvakia's Portal pt 2", "Father Hirvakia's Portal pt 3", "Father Hirvakia's Portal pt 4", "Night of the Singing Potion"!
Poziom tego konkursu był bardzo wysoki. Na pewno wyższy niż poziom pierwszego i trzeciego. Jedynie drugi konkurs mógłby być uznany za bardziej interesujący. Przypominam, że w drugiej edycji pojawiły się perełki typu: "Hightown Museum" Spittera, "The Ties that Bind" Hit Deity'ego, "The Wickerman" MaJiCa, "Alchemic's Allusions" Komaga, "Hedgerows & Hammerites" Gumdropa, "Melian's Method" Jimmiego Desiderio, "Stiff Competition" Keepress, "The Inventor's Tower" Morrgan, "Sir Lector Comes to Dine" Willa the Taffera, "Trainspotting" Schwaa. Tymczasem czwarta edycja przyniosła nam nieco mniej przysmaków. Godne uwagi są jedynie: "The Burrick's Head Inn" Yandrosa, "Unfortunate Formulae" Timona, "Thief Noire" Gumdropa, "Amnesia" Telliameda i "Breacout form Apolcalypse Prison" Golema. Pozostałe misje, choć interesujące pod pewnymi względami ("Thievery"!), nie zostaną raczej długo w naszej pamięci. Jeszcze gorzej było w trzeciej edycji. Zapamiętamy z niej zapewne: "Old Comrades, Old Debts" Bukarego i Erniego, "Deceptive Perceptions" Willa the Taffera, "The Fireshadow's Barrow" Yamethy. Można jeszcze od biedy wspomnieć o kilku innych FMs: "Thief II CTF" Telliameda, "After the Party" Changeling Jane i "Eastwater Bank" Yandrosa. ("Misję" Komaga traktuję - zresztą wedle zaleceń autora - jako demo). Z kolei pierwszy konkurs pozostawił nam jedynie: "Escape from Blackstone Crypt" Hit Deity'ego, "The Turtle on Its Back" Gonchonga oraz "Werehouse 51" Kung Fu Gecko. Nie można jednak powiedzieć, że słabnie potencjał twórców misji. Po znakomitym konkursie drugim przyszedł średni konkurs trzeci, ale teraz czerpaliśmy przyjemność z dosyć dobrego konkursu czwartego. Może następny będzie jeszcze lepszy?
Ogólnie rzecz ujmując, mój ranking konkursów wygląda zatem następująco:
1) C2
2) C4
3) C3
4) C1
Oczywiście, musimy pamiętać, że uczestnicy drugiej edycji konkursu mieli, by tak rzec, najlepsze "warunki pracy": ograniczenia przestrzenne nie były wtedy zbyt uciążliwe. Patrząc pod tym kątem na kolejne edycje, należy stwierdzić, że najtrudniejsze zadanie mieli zatem uczestnicy trzeciego konkursu.
Czy konkursy Komaga wprowadziły jakąś nową jakość do świata "Thiefa"? Innymi słowy: czy w misjach konkursowych dokonano jakichś przełomowych odkryć, wprowadzono jakieś przełomowe rozwiązania? Wydaje się, że regułą stał się fakt, że zwyciężają misje "klasyczne", nie zawierające niesamowitych fajerwerków. "Escape from Blackstone Crypt" zawierała po trosze wszystkich typowych elementów: okradaliśmy grobowiec, klasztor, kościół i odnajdywaliśmy mnóstwo sekretów. "Hightown Museum" to klasyczna misja typu "breaking & stealing". "The Burrick Head Inn" jest podobna. "Old Comrades, Old Debts" wykorzystywała z kolei stary motyw ucieczki z więzienia, ubierając go w szaty - również typowego - horroru.
W konkursach nie ma miejsca na jakieś wyjątkowe nowatorstwo. Nie zwyciężały bowiem ani "Alchemic's Allusions", ani "Mind Master" czy "Thievery". Gracze nie doceniają mistrzostwa w wykorzystywaniu skryptów. Pokonane zostały przecież misje Telliameda, Willa the Taffera i Yamethy.
Z drugiej jednak strony, muszę powiedzieć, że szczególne miejsce w mojej pamięci zajmują misje, które przegrały: "The Turtle on Its Back", "The Wickermann", "The Ties That Bind", "Deceptive Perceptions", "Thief Noire", "Amnesia". (Nie wspominając, oczywiście, o "Unfortunate Formulae"). To dla mnie prawdziwi zwycięzcy. I jeśli mielibyśmy wyróżnić jakąś przełomową misję, byłaby to zapewne "Deceptive Perceptions". Rzeczywiście wprawiła ona wielu ludzi w podziw. Niestety, misja to odsłania zarazem słabość dzieł opartych na skryptowanych efektach: robi duże wrażenie, ale jedynie za pierwszym razem.
Wiem również, że pewien wpływ na misje, które właśnie powstają, będzie miało "Old Comrades, Old Debts". Dlaczego tak twierdzę? Albowiem - jak wynika z licznych postów na forum TTLG - wiele osób stara się naśladować trzy aspekty tej misji: atmosferę (śnieg, parujące lampy, duchy, pogański ołtarz), wykorzystanie przestrzeni (sporo akcji na niewielkim obszarze, konieczność wielokrotnego odwiedzania tych samych miejsc, kilka różnych dróg przejścia) oraz architekturę (zwłaszcza wnętrz). Troszkę mnie dziwi ten ostatni aspekt...
Wracając jednak do czwartego konkursu... Jestem niepocieszony, że wygrała misja, która - chociaż bardzo interesująca - nie dorównuje, jak sądzę, innym FMs: "Thief Noire" czy "Amnesia". NIe dziwi mnie natomiast wysoka pozycja "Breakout from Apolcalypse Prison". Od początku stawiałem na tę misję.
Oto więc mój prywatny ranking misji z wszystkich konkursów (pomijam, rzecz jasna, "Old Comrades, Old Debts" i "Unfortunate Formulae"):
1) Thief Noire
2) The Ties That Bind
3) Hightown Museum
4) The Wickerman
5) Amnesia
6) Deceptive Perceptions
7) The Turtle On Its Back
8) Melian's Method
9) Escape from Blackstone Crypt
10) The Burrick's Head Inn
Jak widzicie, pomijam (świadomie) w tych rozważaniach "Unfrotunate Formulae". Mam bowiem do tej misji szczególny stosunek. Widziałem ją przecież już w kołysce. A kiedy obserwujemy dziecko, zmieniające się dzień po dniu, wtedy nie zaskakuje nas ono swoją świeżością i oryginalnością. Troszkę więc żałuję, że testowałem "Unfortunate Formulae".
Pozbawiłem się w ten sposób możliwości zagrania w znkomitą misję!