Terkes - zapraszamy do nowej zabawy!

Wkradnij się tutaj, jeśli chcesz porozmawiać o świecie Thiefa, rozważyć zawiłości fabuły i dowiedzieć się czegoś o mitologii stworzonej na potrzeby gry lub poruszyć podobne kwestie.

Moderator: Spidey

Awatar użytkownika
Bukary
Homo Rhetoricus
Posty: 5569
Rejestracja: 12 sierpnia 2002, 18:15
Lokalizacja: Gildia Topielników (przy tawernie Pod Rozszalałym Wichrem)

Terkes - zapraszamy do nowej zabawy!

Post autor: Bukary »

Dzięki książkom Dana Browna niezwykłą popularnością cieszą się ostatnio wszelkiego rodzaju kody i szyfry. Nasze forum również powinno iść z duchem czasów, nieprawdaż? ;) Proponuję więc wszystkim zabawę w łamanie kodów i odczytywanie zaszyfrowanych wiadomości.

Zasady gry Terkes:
1) Każdy uczestnik może opublikować w tym wątku wymyślony przez siebie kod lub szyfr, zachęcając innych do podjęcia prób odczytania ukrytej wiadomości. Można to jednak zrobić dopiero wtedy, gdy poprzednia wiadomość zostania rozszyfrowana. Unikniemy w ten sposób chaosu, który mógłby być spowodowany próbą równoczesnego rozszyfrowania kilku zagadek.
2) Rozwiązanie zagadki musi się wiązać w jakiś (dosyć wyraźny) sposób z grami TDP, TG, TMA lub TDS.
3) Kod lub szyfr może być kilkustopniowy, tj. składać się z kilku kodów lub szyfrów.
4) Do każdego kodu lub szyfru należy dołączyć co najmniej jedną podpowiedź, posługując się odpowiednimi znacznikami (spoiler).
5) Przy każdym kodzie należy zaznaczyć, jaki jest jego stopień trudności. Można wybrać spośród: bardzo łatwy, łatwy, trudny, wyjątkowo trudny.
6) Każdy uczestnik zabawy może w tym wątku zadawać pytania związane z kodem lub szyfrem i samodzielnie lub z innymi użytkownikami podejmować próby jego rozszyfrowania. Można też pisać o problemach z rozszyfrowaniem kodu i zamieszczać jakiekolwiek uwagi na temat zabawy.
7) Autor kodu lub szyfru może udzielić dodatkowych wskazówek lub opublikować rozwiązanie, jeśli uzna, że podejmowane przez użytkowników próby rozszyfrowania ukrytej wiadomości trwają zbyt długo i nie przynoszą żadnych rezultatów.
8) Osoba, która rozszyfruje kod, powinna napisać, czy korzystała z podpowiedzi (ilu?) i w jaki sposób doszła do właściwego rozwiązania.

Wątek umieszczam w dziale ŚWIAT THIEFA, gdyż wszystkie kody muszą się wiązać z Thiefem. Wszelkie uwagi dotyczące regulaminu gry Terkes są mile widziane. Decyzje o jakichkolwiek zmianach podejmuje Bukary.

Rozpoczynając grę, podam (wyjątkowo!) dwie zagadki, ponieważ pierwsza z nich dotyczy samej nazwy zabawy.

ZAGADKA I:
1) [BARDZO ŁATWY]
Dlaczego zabawa nazywa się Terkes i w jaki sposób wiąże się to z Thiefem?

Podpowiedź 1.:
margana.

ZAGADKA II:
Kolejny szyfr będzie kilkustopniowy (rozwiązujący muszą zachować kolejność działań). Złamanie pierwszego kodu umożliwi rozwiązanie kolejnego stopnia zagadki.

Podpowiedź ogólna:
przy rozwiązywaniu zagadki należy korzystać z zasobów Sieci.

1) [TRUDNY]
wK-cKuawAtlAicwthecdtKheKoeiRicRmscOeiO//sPfrPgt/

Podpowiedź 1.:
"Kości zostały rzucone!"

Podpowiedź 2.:
- powiedział Juliusz Cezar

Podpowiedź 3.:
Kości mają kształt sześcianu, a poszczególne ściany sześcianu mają kształ kwadratu.

2) [ŁATWY]
W,A,S,D:11-5-1-3--34-5-3-9-4-8-1-7-9--1-27-3-4-3--34-5-3-9-4-8-7-3

Podpowiedź 1.:
W głowie prawdziwego szyfranta kłębią się tylko cyfry i litery.

Podpowiedź 2.:
Martwe języki wciąż mają wiele do powiedzenia.

Podpowiedź 3.:
Juwenalis.

3) W jaki sposób rozwiązanie tego szyfru wiąże się z Thiefem?

Podpowiedź 1.:
Custos w Thiefie.

Podpowiedź 2.:
Jak i dlaczego powstał Ostatni z Wszystkich Glifów?

Podpowiedź 3.:
Albrech.

4) Dodatkowa zagadka: z jaką książką Dana Browna wiąże się zaszyfrowana informacja i dlaczego?

Podpowiedź 1.:
Gdziekolwiek byś nie był, w jakimkolwiek miejscu globu byś się nie ukrył, obserwujemy cię!

Podpowiedź 2.:
Pracuje dla nas armia szyfrantów i kryptografów, a nasza siedziba to... twierdza.

Podpowiedź 3.:
Pierścień.

Miłej zabawy!
Thief Antologia PL: od 20 X 2006 w sklepach!
Zagraj w FM Old Comrades, Old Debts i zobacz moje zrzuty.
Awatar użytkownika
peter_spy
Złodziej
Posty: 2556
Rejestracja: 14 września 2002, 22:31
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Terkes - zapraszamy do nowej zabawy!

Post autor: peter_spy »

Fajny pomysł! :ok

Zagadka 1

Terkes jest to spolszczona nazwa lokacji z T3 - Terces Courtyard, a w języku polskim "terkes" jest anagramem słowa "sekret" - a w końcu ta zabawa polega na odkrywaniu pewnych sekretów ;).
Awatar użytkownika
Bukary
Homo Rhetoricus
Posty: 5569
Rejestracja: 12 sierpnia 2002, 18:15
Lokalizacja: Gildia Topielników (przy tawernie Pod Rozszalałym Wichrem)

Re: Terkes - zapraszamy do nowej zabawy!

Post autor: Bukary »

Judith pisze:Zagadka 1

Terkes jest to spolszczona nazwa lokacji z T3 - Terces Courtyard, a w języku polskim "terkes" jest anagramem słowa "sekret" - a w końcu ta zabawa polega na odkrywaniu pewnych sekretów ;).
Zgadza się! Brawo! :ok

Dodam tylko, że Dziedziniec Terkes to miejsce, gdzie Garrett odbywa tajemnicze spotkania ze Strażnikami (zwłaszcza z Artemusem).

Teraz pozostała jeszcze druga zagadka.
Thief Antologia PL: od 20 X 2006 w sklepach!
Zagraj w FM Old Comrades, Old Debts i zobacz moje zrzuty.
Awatar użytkownika
marek
Garrett
Posty: 4775
Rejestracja: 09 grudnia 2003, 08:52
Lokalizacja: Poznań
Płeć:
Kontakt:

Re: Terkes - zapraszamy do nowej zabawy!

Post autor: marek »

zagadka pierwsza:
(chociaż już ktoś to napisał, ale zauważyłem to juz w temacie):
typowy margana.. tfu anagram - Terkes to Sekret, w grze jest to miejsce w którym pierwszy raz dostajemy zadanie od Keeperów oraz pierwszy raz - co się nie rzuca w oczy - stworek Wiedźmy podsłuchuje - czyli gargulec: macha skrzydłami

za chwilę rozwiążę drugą zagadkę :]
ObrazekObrazek
"No one reads books these days"
Awatar użytkownika
grim_reaper
Egzekutor
Posty: 1871
Rejestracja: 08 marca 2005, 22:31

Re: Terkes - zapraszamy do nowej zabawy!

Post autor: grim_reaper »

Bukary pisze:6) Każdy uczestnik zabawy może w tym wątku zadawać pytania związane z kodem lub szyfrem i samodzielnie lub z innymi użytkownikami podejmować próby jego rozszyfrowania. Można też pisać o problemach z rozszyfrowaniem kodu i zamieszczać jakiekolwiek uwagi na temat zabawy.
Ok, ale czy uzyska odpowiedź :P:?

To ja pytam o zagadkę trudną ;) :

1. Ile kodów/stopni zawiera?

2. Czy myślnik i ukośniki mają duże znaczenie w rozszyfrowaniu, czy też można je pominąć?

3. Czy do rozwiązania potrzebna jest dużo znajomość algorytmów :-D ? Blehhh

i poza zagadką:

Czy można zadawać Ci pytania na PW, żeby innym nie było łatwiej po przeczytaniu pytania, które byłoby dla nich wskazówką na forum? :)
"And then there's THIS asshole..."
Zobacz, w co jeszcze gram:
•••Mój profil na Steamie!•••
Awatar użytkownika
Bukary
Homo Rhetoricus
Posty: 5569
Rejestracja: 12 sierpnia 2002, 18:15
Lokalizacja: Gildia Topielników (przy tawernie Pod Rozszalałym Wichrem)

Re: Terkes - zapraszamy do nowej zabawy!

Post autor: Bukary »

grim_reaper pisze:To ja pytam o zagadkę trudną ;) :

1. Ile kodów/stopni zawiera?
Cała druga zagadka składa się z trzech (czwarty jest opcjonalny) stopni (ponumerowanych) i dwóch kodów (pytanie nr 1 i nr 2). Po odgadnięciu drugiego kodu należy już korzystać z własnej wiedzy lub wyszukiwarki, żeby podać odpowiedź na pytania nr 3 i 4.
2. Czy myślnik i ukośniki mają duże znaczenie w rozszyfrowaniu, czy też można je pominąć?
Nic nie znalazło się w kodzie bez przyczyny. :)
3. Czy do rozwiązania potrzebna jest dużo znajomość algorytmów :-D ?
Chyba nie, bo ja algorytmów nie znam. :)
Czy można zadawać Ci pytania na PW, żeby innym nie było łatwiej po przeczytaniu pytania, które byłoby dla nich wskazówką na forum? :)
Można na PW, ale starajcie się raczej korzystać z podpowiedzi. Jeśli już formułujecie pytania, to nich będą na tyle ogólnikowe, żeby nie naprowadzić zbyt szybko innych na rozwiązanie. :)
Thief Antologia PL: od 20 X 2006 w sklepach!
Zagraj w FM Old Comrades, Old Debts i zobacz moje zrzuty.
Awatar użytkownika
marek
Garrett
Posty: 4775
Rejestracja: 09 grudnia 2003, 08:52
Lokalizacja: Poznań
Płeć:
Kontakt:

Re: Terkes - zapraszamy do nowej zabawy!

Post autor: marek »

[trudny] podpowiedź3: co?? chodzi o potępi, pierwiastki, dodawanie, mnożenie? próbowałem uzyć jako klucza juz chyba każdego działania a ciągle nie wiem jaka jest odpowiedź

domyslam się oczywiście o jaki sposób szyfrowania chodzi, ale pomysłu nie mam jaki jest klucz :| jakieś nakierowanie?
ObrazekObrazek
"No one reads books these days"
Awatar użytkownika
Leming
Złodziej
Posty: 2565
Rejestracja: 17 stycznia 2005, 10:16
Lokalizacja: Statua postępu

Re: Terkes - zapraszamy do nowej zabawy!

Post autor: Leming »

Bukary pisze:4) Dodatkowa zagadka: z jaką książką Dana Browna wiąże się zaszyfrowana informacja i dlaczego?
Chodzi zapewne o książkę pod tytułem Cyfrowa Twierdza.

Jako ciekawostkę mogę podać fakt, że wiem o tym TYLKO dlatego, że jak wracałem do domu przed świętami, to w pociągu, naprzeciw mnie siedziała dziewczyna i czytała TĄ/TĘ (nie wiem jak poprawnie - Bukary pomóż :) ) właśnie książkę. Czy mam rację?

EDIT:
Nie korzystałem z żadnej podpowiedzi do tej zagadki (bo generalnie nie znam twórczości tego pana). Same słowa kluczowe "zakodowana informacja" wystarczyły, aby podać odpowiedź. Na podpowiedzi popatrzyłem po napisaniu posta, ale raczej dla mnie, nie byłyby pomocne (no może poza ostatnim słowem w Podpowiedzi 2).
Kupię Azjatkę - najlepiej Japonkę (może być używana)

Suma całkowitej ilości Informacji we Wszechświecie jest stała i jest równa 0 (zero)
Awatar użytkownika
Bukary
Homo Rhetoricus
Posty: 5569
Rejestracja: 12 sierpnia 2002, 18:15
Lokalizacja: Gildia Topielników (przy tawernie Pod Rozszalałym Wichrem)

Re: Terkes - zapraszamy do nowej zabawy!

Post autor: Bukary »

Marek pisze:[trudny] podpowiedź3: co?? chodzi o potępi, pierwiastki, dodawanie, mnożenie? próbowałem uzyć jako klucza juz chyba każdego działania a ciągle nie wiem jaka jest odpowiedź

domyslam się oczywiście o jaki sposób szyfrowania chodzi, ale pomysłu nie mam jaki jest klucz :| jakieś nakierowanie?
Kluczem do rozwiązania zagadki jest osoba wymieniona w podpowiedziach. Wystarczy też wpisać do wyszukiwarki dwa słowa pojawiające się w podpowiedziach. :)
Thief Antologia PL: od 20 X 2006 w sklepach!
Zagraj w FM Old Comrades, Old Debts i zobacz moje zrzuty.
Awatar użytkownika
Bukary
Homo Rhetoricus
Posty: 5569
Rejestracja: 12 sierpnia 2002, 18:15
Lokalizacja: Gildia Topielników (przy tawernie Pod Rozszalałym Wichrem)

Re: Terkes - zapraszamy do nowej zabawy!

Post autor: Bukary »

Leming pisze: czytała TĄ/TĘ (nie wiem jak poprawnie - Bukary pomóż :) ) właśnie książkę.
Tę książkę.

Najważniejsze jest jednakże wskazanie, jaki związek ma zaszyfrowana informacja z książką Browna. :)

BTW, keeper napisał na forum ogłoszeń (shoutbox), że rozwiązał drugi stopień zagadki, ale nie rozwiązał pierwszego. Otóż, moi drodzy, jest to niemożliwe. Bez znajomości tego, co zostało zaszyfrowane w zadaniu nr 1, nie odczytacie wiadomości z zadania nr 2.
Thief Antologia PL: od 20 X 2006 w sklepach!
Zagraj w FM Old Comrades, Old Debts i zobacz moje zrzuty.
Awatar użytkownika
Leming
Złodziej
Posty: 2565
Rejestracja: 17 stycznia 2005, 10:16
Lokalizacja: Statua postępu

Re: Terkes - zapraszamy do nowej zabawy!

Post autor: Leming »

Bukary, jesteś niemożliwy. Już nawet sam sobie napisałem taki Automat co sam sobie szuka "tych" szyfrów (po podaniu klucza), ale same bzdury wychodzą. Więc chyba trzeba zastosować jakiś zmienny klucz.

Bukary czy wiesz, że jak w zadaniu 2 weźniemy pod uwagę TYLKO same duże litery (ale tylko raz, bo się powtarzają) to utworzą one nazwę pewnej japońskiej gry liczbowo-planszowej. Czy jest to może celowy zabieg z Twojej strony?

EDIT!
Czy zadanie numer 3 da się rozwiązać bez znajomości T3??? <wątpię>
Kupię Azjatkę - najlepiej Japonkę (może być używana)

Suma całkowitej ilości Informacji we Wszechświecie jest stała i jest równa 0 (zero)
Awatar użytkownika
Leming
Złodziej
Posty: 2565
Rejestracja: 17 stycznia 2005, 10:16
Lokalizacja: Statua postępu

Re: Terkes - zapraszamy do nowej zabawy!

Post autor: Leming »

Hura, myślę, że udało mi się odgadnąć rozwiązanie.
Rozwiązanie brzmi {O1 gOye {Exp Emg {xlighx OliO sim Vmg Vqwg Sim S33 wTj vTk x3. Co to ma wspólnego z Thiefem nie wiem, ale to jedyna "sensowna" rzecz jaka mi do głowy przyszła (czytaj: najlepsza "bzdura" jaką mógł wytworzyć algorytm, który sobie napisałem poszukując ewentualnego klucza).

Uwaga! Post został napisany przy znacznym spożyciu C2H5OH (a co, w końcu jest okazja), więc nie wiem, czy rozwiązanie jest słuszne :twisted: .

To tylko taki mój noworoczny żart, nie bierz tego na poważnie Bukary
Kupię Azjatkę - najlepiej Japonkę (może być używana)

Suma całkowitej ilości Informacji we Wszechświecie jest stała i jest równa 0 (zero)
Awatar użytkownika
Leming
Złodziej
Posty: 2565
Rejestracja: 17 stycznia 2005, 10:16
Lokalizacja: Statua postępu

Re: Terkes - zapraszamy do nowej zabawy!

Post autor: Leming »

Bukary złośliwcze!!! Trafiłeś w mój słaby punkt, jakim jest rozwiązywanie kodów i szyfrów. Wyjąłeś ni 6 godzin z mojego życia. Mogłeś ten konkurs zrobić kiedykolwiek, ale nie DZIŚ/WCZORAJ. Zamiast "imprezować" ze znajomymi, to siedzę i myślę (a najgorsze jest to, że postępów nie widać). Nie wiem już, co dalej.........

PS. Wybaczcie, że kilka postów pod rząd, ale skoro Wielkiemu Bukaremu wolno, to myślę, że mi też .... :)
PS2. Zapewne rozwiązanie jest trywialne (dlatego go nie widać).
Kupię Azjatkę - najlepiej Japonkę (może być używana)

Suma całkowitej ilości Informacji we Wszechświecie jest stała i jest równa 0 (zero)
Awatar użytkownika
Bukary
Homo Rhetoricus
Posty: 5569
Rejestracja: 12 sierpnia 2002, 18:15
Lokalizacja: Gildia Topielników (przy tawernie Pod Rozszalałym Wichrem)

Re: Terkes - zapraszamy do nowej zabawy!

Post autor: Bukary »

Leming pisze: Więc chyba trzeba zastosować jakiś zmienny klucz.
Nie sądzę. :)
Czy zadanie numer 3 da się rozwiązać bez znajomości T3??? <wątpię>
Raczej nie. Ale można spróbować coś znaleźć w wyszukiwarce po rozwiązaniu zagadki nr 2.
Zapewne rozwiązanie jest trywialne (dlatego go nie widać).
Dokładnie. Powtarzam (duża podpowiedź): Cezar i dwa sposoby szyfrowania. Interesuje nas jeden z nich.
Thief Antologia PL: od 20 X 2006 w sklepach!
Zagraj w FM Old Comrades, Old Debts i zobacz moje zrzuty.
Awatar użytkownika
grim_reaper
Egzekutor
Posty: 1871
Rejestracja: 08 marca 2005, 22:31

Re: Terkes - zapraszamy do nowej zabawy!

Post autor: grim_reaper »

Sposób szyfrowania szyfrem Cezara jest prosty i są właśnie dwa - jeden to zwykłe podstawianie, a drugi podstawianie z kluczem

Ale Leming ma rację, z tym szyfrem jest coś nie tak po podstawieniu, chyba się wyśpię i pomyślę nad tym później :P:

Jeśli to szyfr z kluczem to mam pomysł na to jaki on może być 8-)

Pomyślnego główkowania reszcie ;)
"And then there's THIS asshole..."
Zobacz, w co jeszcze gram:
•••Mój profil na Steamie!•••
tokaj
Skryba
Posty: 311
Rejestracja: 12 sierpnia 2002, 23:24
Lokalizacja: Czaniec

Re: Terkes - zapraszamy do nowej zabawy!

Post autor: tokaj »

Zagadka II

1) wK-cKuawAtlAicwthecdtKheKoeiRicRmscOeiO//sPfrPgt/

wwwKROPKAthecircleKROPKAcom/guides/tactics

2) W,A,S,D:11-5-1-3--34-5-3-9-4-8-1-7-9--1-27-3-4-3--34-5-3-9-4-8-7-3

quis custodiet ipsos custodes

czyli:

któż pilnować będzie samych strażników

3) na pewno jakoś się wiąże, może ktoś inny podpowie? :)

4) odpowiedź padła już wcześniej - Cyfrowa Twierdza
Awatar użytkownika
Bukary
Homo Rhetoricus
Posty: 5569
Rejestracja: 12 sierpnia 2002, 18:15
Lokalizacja: Gildia Topielników (przy tawernie Pod Rozszalałym Wichrem)

Re: Terkes - zapraszamy do nowej zabawy!

Post autor: Bukary »

PEŁNE ROZWIĄZANIE ZAGADKI II (SPOILERY)

Zagadka II została więc częściowo rozwiązana przez tokaja. Brawo! Należą się wszystkim pełne wyjaśnienia.

Zagadka II nr 1:

Co jest potrzebne do rozwiązania?
Wyszukiwarka internetowa.


wK-cKuawAtlAicwthecdtKheKoeiRicRmscOeiO//sPfrPgt/

Należy policzyć znaki. Jest ich 49. Taka liczba sugeruje, że mamy do czynienia z jednym z najstarszych sposobów szyfrowania, tj. z kwadratem Cezara. To typowy szyfr przestawieniowy. Liczba liter w wiadomości powinna być pełnym kwadratem. Np.:

lubię grać w Thiefa (16 liter = 4²)

Litery zapisujemy w kwadracie, pisząc w pionie n (4) liter i w każdym rzędzie n (4) liter:

Kod: Zaznacz cały

lęći
ugwe
brTf
iaha


Następnie wiadomość przepisujemy rzędami, a nie kolumnami:

lęćiugwebrTfiaha

Aby rozszyfrować taką wiadomość, należy stosować odwrotną procedurę.

Rozwiązujemy więc proste równanie:

x² = 49
x = √49
x = 7

A więc kwadrat będzie miał 7 znaków w pionie i poziomie. Tworzymy więc kwadrat z szyfru.

Kod: Zaznacz cały

wK-cKua
wAtlAic
wthecdt
KheKoei
RicRmsc
OeiO//s
PfrPgt/
Odczytujemy informację nie w poziomie, lecz w pionowych kolumnach:

wwwKROPKAthief-thecircleKROPKAcom/guides/tactics/

Zagadka II nr 2:

Co jest potrzebne do rozwiązania?
Wizyta w witrynie Thief - The Circle.


W,A,S,D:11-5-1-3--34-5-3-9-4-8-1-7-9--1-27-3-4-3--34-5-3-9-4-8-7-3

Zaszyfrowana w poprzedniej zagadce informacja to adres strony internetowej. Tam znajdziemy objaśnienie sterowania postacią w grze Thief. W oczy rzuca się nam pierwsza linijka:
W,A,S,D: I'm so used to Quake II and other FPS that I couldn't change my movement controls. Q2 warped my mind.
Zauważyliśmy więc, że W,A,S,D: nie jest częścią kodu. Nalezy się skupić na cyfrach. Pomiędzy pewnymi grupami cyfr są podwójne pauzy. To sugeruje, że grupy cyfr tworzą wyrazy. A co za tym idzie - poszczególne cyfry odnoszą się do określonych liter. Liczymy więc litery od lewej do prawej: 11. litera to q, 5. - u, 1. - i, 3. - s. Odkryliśmy wyraz QUIS. Podobnie należy postępować z pozostałymi cyframi. Ukryta wiadomość to:

QUIS CUSTODIET IPSOS CUSTODES

Zagadka II nr 3:

Co jest potrzebne do rozwiązania?
Wyszukiwarka internetowa lub Słownik wyrazów obcych Kopalińskiego, znajomość fabuły gry TDS.


Ukryta wiadomość w poprzednim szyfrze to fragment z Satyr (6, 347-8) Juwenalisa, który oznacza: "któż będzie strzegł strażników"? Cała fabuła TDS koncentruje się właśnie wokół odpowiedzi na to pytanie. Zresztą w jednym z tekstów znajdziemy nawet cytat z Juwenalisa (podkreślenie moje):

Pisma Albrecha, Tom Trzeci
Któż będzie czuwał nad czuwającymi? Któż będzie strzegł Strażników? Niestety, nikt! Nie znajdzie się nikt, kto by nad nami czuwał. Nie znajdzie się nikt, kto by nas strzegł. Taka myśl napełnia nas lękiem. Albowiem nawet nad Strażnikiem trzeba mieć pieczę. Przeto zajęliśmy się opracowaniem planu działań na najgorszy z możliwych wypadków. Jeśli w odległej przyszłości Strażnicy utracą w swych szeregach równowagę, wówczas tylko nasze dzieło będzie mogło powstrzymać katastrofę. Dlatego właśnie pracowaliśmy w pocie czoła przez tak długi czas, tworząc Ostatni z Wszystkich Glifów. Jednakże najwięksi spośród naszych mędrców nie byli zadowoleni. Co się bowiem stanie, jeżeli - z jakiejś nieznanej przyczyny - Glif zostanie użyty zbyt wcześnie, zanim jeszcze przyszli Strażnicy zdołają wypełnić ważne zadanie? Tak więc rozdzieliliśmy Personifikanty: każdy stanowi osobny klucz, każdy dysponuje własną wolą. Serce, Korona, Łapa, Kielich i Oko. Nie wyruszą w podróż, która skończyłaby się ich unicestwieniem, póki nie nadejdzie stosowny czas i nie pojawi się Jedyny. Aby zabezpieczyć powodzenie tego przedsięwzięcia, zwerbowano pięciu Strażników, którzy złożyli ostateczną ofiarę. I tak Ostatni z Wszystkich Glifów, nasze zabezpieczenie, w każdej chwili gotowy jest przeciwstawić się zepsuciu w łonie Strażników. Wierzę, że wyświadczyliśmy przysługę potomności. Oby Czasy Niezapisane nigdy nie nadeszły.


Na straży Strażników miał stać Ostatni z Wszystkich Glifów, który - jak wiemy - spełnił swoją rolę, gdy tajemne bractwo, targane wewnętrznymi konfliktami, przestało wypełniać swoją misję i sprowadziło na Miasto kataklizm, zamiast pilnować porządku i równowagi. Można więc powiedzieć, że fabuła TDS to wariacja na temat pytania Juwenalisa.

Zagadka II nr 4:

Co jest potrzebne do rozwiązania?
Wyszukiwarka internetowa, znajomość Cyfrowej twierdzy Dana Browna.


Znaczna część fabuły Cyfrowej twierdzy wiąże się z poszukiwaniem pierścienia, na którym wyryto słowa Juwenalisa. Pierścień nosił programista, który przeciwstawiał się wszechobecnej inwigilacji społeczeństwa przez NSA, gdyż uważał, że sama agencja nie jest poddawana żadnej kontroli, co może prowadzić do nadużyć etc.

I jak oceniacie ten szyfr? Trudny? Łatwy? Podoba wam się taka zabawa? :)

Uznaję kod za złamany i zagadkę za rozwiązaną! Można publikować kolejną zagadkę! Proszę ją opatrzyć nazwą: "Zagadka III". W przyszłości wybierzemy najciekawszą z opublikowanych zagadek.

I moja prośba na przyszłość: wymyślając kody lub szyfry, nie powinniśmy się uciekać do pomocy jakichś programów komputerowych. Niech szyfry będą trudne nie dlatego, że ich rozszyfrowanie wymaga dużej wiedzy z zakresu matematyki czy programowania, ale dlatego, że oparte są na ciekawym pomyśle.
Thief Antologia PL: od 20 X 2006 w sklepach!
Zagraj w FM Old Comrades, Old Debts i zobacz moje zrzuty.
Awatar użytkownika
marek
Garrett
Posty: 4775
Rejestracja: 09 grudnia 2003, 08:52
Lokalizacja: Poznań
Płeć:
Kontakt:

Re: Terkes - zapraszamy do nowej zabawy!

Post autor: marek »

zagadka III:
o;r styrgslype [pytxrns snu itivjp,ov goms; h;u[j

podpowiedzi chwilowo nie daję 8-)
ObrazekObrazek
"No one reads books these days"
Awatar użytkownika
Bukary
Homo Rhetoricus
Posty: 5569
Rejestracja: 12 sierpnia 2002, 18:15
Lokalizacja: Gildia Topielników (przy tawernie Pod Rozszalałym Wichrem)

Re: Terkes - zapraszamy do nowej zabawy!

Post autor: Bukary »

Marek pisze:zagadka III:
o;r styrgslype [pytxrns snu itivjp,ov goms; h;u[j

podpowiedzi chwilowo nie daję 8-)
Zaszyfrowana informacja:

ile artefaktow potrzeba aby uruchomic final glyph

Odpowiedź:
Potrzebnych jest pięć artefaktów: Serce, Korona, Łapa, Kielich i Oko.

Trzeba było pod każdy symbol podstawić literę, która znajduje się po lewej stronie na klawiaturze komputerowej. :)
Thief Antologia PL: od 20 X 2006 w sklepach!
Zagraj w FM Old Comrades, Old Debts i zobacz moje zrzuty.
Awatar użytkownika
grim_reaper
Egzekutor
Posty: 1871
Rejestracja: 08 marca 2005, 22:31

Re: Terkes - zapraszamy do nowej zabawy!

Post autor: grim_reaper »

Sposób rozwiązania :P: patrząc na klawiaturę typu qwerty cofać się przy każdej podanej w kodzie literze o jedną wstecz :)

EDIT: właśnie mnie Bukary ubiegł...

Jesteście okropni - dajcie szanse innym :P:

A w tej trudnej byłam blisko, ale zmylił mnie ten cholerny sześcian, bo zamiast7x7 ułożyłam kwadrat 6x6 :cry: no cóż widać inteligencja mi nie doskwierała :(

I jeszcze jedno - duże ułatwienie mieli Ci co grali w TDS, a ja jestem w trakcie przechodzenia go :?
"And then there's THIS asshole..."
Zobacz, w co jeszcze gram:
•••Mój profil na Steamie!•••
Awatar użytkownika
Bukary
Homo Rhetoricus
Posty: 5569
Rejestracja: 12 sierpnia 2002, 18:15
Lokalizacja: Gildia Topielników (przy tawernie Pod Rozszalałym Wichrem)

Re: Terkes - zapraszamy do nowej zabawy!

Post autor: Bukary »

Czekamy na Zagadkę IV! :)
Thief Antologia PL: od 20 X 2006 w sklepach!
Zagraj w FM Old Comrades, Old Debts i zobacz moje zrzuty.
Awatar użytkownika
marek
Garrett
Posty: 4775
Rejestracja: 09 grudnia 2003, 08:52
Lokalizacja: Poznań
Płeć:
Kontakt:

Re: Terkes - zapraszamy do nowej zabawy!

Post autor: marek »

hmmm, moja okazała się zbyt rosta - jak wymyślę coś ciekawszego to podrzucę 8)
ObrazekObrazek
"No one reads books these days"
Awatar użytkownika
Bukary
Homo Rhetoricus
Posty: 5569
Rejestracja: 12 sierpnia 2002, 18:15
Lokalizacja: Gildia Topielników (przy tawernie Pod Rozszalałym Wichrem)

Re: Terkes - zapraszamy do nowej zabawy!

Post autor: Bukary »

Marek pisze:hmmm, moja okazała się zbyt rosta - jak wymyślę coś ciekawszego to podrzucę 8)
Była prosta z jednego względu: dwa razy użyłeś litery P, która znajduje się obok kwadratowego nawiasu. Występował więc dwa razy symbol [, a nie pojawił się symbol ]. To od razu nasuwało myśl o literach na klawiaturze.
Thief Antologia PL: od 20 X 2006 w sklepach!
Zagraj w FM Old Comrades, Old Debts i zobacz moje zrzuty.
Awatar użytkownika
marek
Garrett
Posty: 4775
Rejestracja: 09 grudnia 2003, 08:52
Lokalizacja: Poznań
Płeć:
Kontakt:

Re: Terkes - zapraszamy do nowej zabawy!

Post autor: marek »

hmmm, racja

to może taka zagadka(IV):
shukdy eqgdfh xgfqzoh qhsklols

podpowiedź: wymyśliłem tą zagadkę w minutę, więc nie może być trudna w szyfrowaniu
ObrazekObrazek
"No one reads books these days"
Awatar użytkownika
grim_reaper
Egzekutor
Posty: 1871
Rejestracja: 08 marca 2005, 22:31

Re: Terkes - zapraszamy do nowej zabawy!

Post autor: grim_reaper »

8-) Faktycznie prosta:

Odszyfrowane:

Wymień cztery strzały żywiołów

I odpowiedź:

water arrow, fire arrow, moss arrow, gas arrow

No nareszcie :P:
"And then there's THIS asshole..."
Zobacz, w co jeszcze gram:
•••Mój profil na Steamie!•••
ODPOWIEDZ