Witrażyk

Zaglądnij tutaj, jeśli masz pytania lub uwagi dotyczące różnorodnych aspektów tworzenia misji w edytorach DromEd i T3Ed, jak też związanego z nimi oprogramowania i sprzętu.

Moderator: peter_spy

Awatar użytkownika
Gregorius
Egzekutor
Posty: 1716
Rejestracja: 28 maja 2003, 08:47
Lokalizacja: Civitas Kielcensis
Kontakt:

Witrażyk

Post autor: Gregorius »

TUTORIAL - patrz początek drugiej strony!

Jak Wam się podoba mój hamerycki witrażyk?

Obrazek

Zrobiony od podstaw :-D
Pomysł nie do końca mój, widziałem kiedyś podobny rysunek gdzieś na TTLG.

Użyte programy: OpenOffice Draw, Paint :o, GIMP i Bright
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ostatnio zmieniony 05 listopada 2006, 14:02 przez Gregorius, łącznie zmieniany 3 razy.
Brothers in arms & beer...
Awatar użytkownika
Juliusz
Złodziej
Posty: 2776
Rejestracja: 04 stycznia 2004, 11:28
Lokalizacja: Dublin
Kontakt:

Re: Witrażyk

Post autor: Juliusz »

Podobają mi się te zaokrąglone kąciki. :ok
Awatar użytkownika
marek
Garrett
Posty: 4775
Rejestracja: 09 grudnia 2003, 08:52
Lokalizacja: Poznań
Płeć:
Kontakt:

Re: Witrażyk

Post autor: marek »

niczego sobie, ale jak będzie wyglądał w grze... oto jest pytanie
ObrazekObrazek
"No one reads books these days"
Awatar użytkownika
Juliusz
Złodziej
Posty: 2776
Rejestracja: 04 stycznia 2004, 11:28
Lokalizacja: Dublin
Kontakt:

Re: Witrażyk

Post autor: Juliusz »

Jedną z rzeczy, które lubię na tym świecie, to tego typu zbiegi okoliczoności: :)
http://www.ttlg.com/forums/showthread.php?t=109936
Awatar użytkownika
Kapitan Smith
Poganin
Posty: 750
Rejestracja: 21 października 2006, 12:31
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Witrażyk

Post autor: Kapitan Smith »

Super!!!
Jak na zawołanie... :)
Awatar użytkownika
Gregorius
Egzekutor
Posty: 1716
Rejestracja: 28 maja 2003, 08:47
Lokalizacja: Civitas Kielcensis
Kontakt:

Re: Witrażyk

Post autor: Gregorius »

Juliusz pisze:Jedną z rzeczy, które lubię na tym świecie, to tego typu zbiegi okoliczoności:
No rzeczywiście :o bardzo ciekawy zbieg okoliczności!

Może pokażę Wam jakiś screen z tym witrażykiem. Jeszcze go spróbuję nieco poprawić, ale nie mogę znaleźć filtra który mi chodzi po głowie.
Te zaokrąglone rogi to jakiś filtr w GIMPie... farba olejna albo coś takiego wrzucona na jedną z warstw rysunku. Oryginalny obraz miał ostre kąty.

PS. Nie ściągnąłem pomysłu z TEGO witrażu. Ten rysunek na którym się wzorowałem był kiedyś w galerii Thief-TheCircle z tego co pamiętam był to skan rysunku zrobionego ołówkiem na papierze :)

PS2. Mogę zrobić mały tutorial jak uzyskać taki witrażyk z pomocą wspomnianych narzędzi, jeżeli kogoś to zainteresuje off course...
Brothers in arms & beer...
Awatar użytkownika
timon
Garrett
Posty: 3883
Rejestracja: 12 sierpnia 2002, 19:07

Re: Witrażyk

Post autor: timon »

Gregorius pisze: PS2. Mogę zrobić mały tutorial jak uzyskać taki witrażyk z pomocą wspomnianych narzędzi, jeżeli kogoś to zainteresuje off course...
Oczywiście, że interesuje.
Zezwierzęcony, o zdradzieckiej mordzie, umysłowo niestabilny. Kanalia. Patologiczny element czyli OBYWATEL. Nie należący do ich wspólnoty narodowej. Hołota chamska. "Nie kocha Polski i Pana Boga"
Obcy kulturowo prezesowi
Awatar użytkownika
Gregorius
Egzekutor
Posty: 1716
Rejestracja: 28 maja 2003, 08:47
Lokalizacja: Civitas Kielcensis
Kontakt:

Re: Witrażyk

Post autor: Gregorius »

timon pisze:Oczywiście, że interesuje.
W związku z tym proszę kogoś z "Grupy trzymającej władzę nad Forum" ;) o wycięcie z tego wątku postów dotyczących "witrażyka" i wklejenie jako nowy wątek w dziale "DromEd"

EDIT:
Oto wersja 2, podoba mi się znacznie bardziej :)
Obrazek
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Brothers in arms & beer...
Awatar użytkownika
Juliusz
Złodziej
Posty: 2776
Rejestracja: 04 stycznia 2004, 11:28
Lokalizacja: Dublin
Kontakt:

Re: Witrażyk

Post autor: Juliusz »

Szczerze mówiąc, trochę mało kolorów w tym witrażu. Tzn. każdy z kolorów ma po 2, 3 odcienie, co daje taki plakatowy efekt. Ja bym poszukał jakąś teksturę o organicznej strukturze i dał przezroczyście w tle, żeby urozmaicić nieco materię tego witraża.

Zamierzasz też zrobić wersję zgaszoną? Zawsze mnie wkurzało w grach, jak widziałem witraże świecące dwustronnie, tak samo w nocy i w dzień. Ale może ja jestem na tym punkcie przeczulony, bo miałem kiedyś z nimi w realu do czynienia.
Awatar użytkownika
marek
Garrett
Posty: 4775
Rejestracja: 09 grudnia 2003, 08:52
Lokalizacja: Poznań
Płeć:
Kontakt:

Re: Witrażyk

Post autor: marek »

pierwsza wersja witraa jest łądniejsza - ta druga taka jakaś "sztuczna"

Juliusz pisze:bo miałem kiedyś z nimi w realu do czynienia.
ja nie widziałem witrazy ani w realu ani w tesco ;)

a pozatym to przesadzasz - nie pamiętam abym sie kiedyś spotkał w grze z witrazem, gdzie mógłbym oglądać go od wewnątrz i z zewnątrz budynku. Jeśli już chcesz mieć super idealnie to rób tak aby pobierało godzinę i datę systemową i na tej podstawie napisz jakiś algorytm jak sie będzie zmieniał witraż ;)

oczywiście żartuję ale taki motyw byłby ciekawy (tak jak motyw z otwierajacym się po 8 godzinach sejfem w banku)
ObrazekObrazek
"No one reads books these days"
Awatar użytkownika
Gregorius
Egzekutor
Posty: 1716
Rejestracja: 28 maja 2003, 08:47
Lokalizacja: Civitas Kielcensis
Kontakt:

Re: Witrażyk

Post autor: Gregorius »

Juliusz, pamiętam że miałeś do czynienia z witrażami w "realu" :)
Tekstura "szkła" to efekt zabawy z GIMPem :)
Kolory to również efekt dopasowania mapy kolorów do palety innych tekstur.

Zrobię kilka wersji i wrzucę Wam do oceny.
W międzyczasie przygotuję ten obiecany tutorial :P

[ Dodano: Sob 04 Lis, 2006 ]
marek pisze:Jeśli już chcesz mieć super idealnie to rób tak aby pobierało godzinę i datę systemową i na tej podstawie napisz jakiś algorytm jak sie będzie zmieniał witraż
Myślałem o własnym skrypcie do DromEda który by np. ustawiał właściwą godzinę na zegarze który można znaleźć w grze, na podstawie daty systemowej :)
Brothers in arms & beer...
Awatar użytkownika
Juliusz
Złodziej
Posty: 2776
Rejestracja: 04 stycznia 2004, 11:28
Lokalizacja: Dublin
Kontakt:

Re: Witrażyk

Post autor: Juliusz »

marek pisze:a pozatym to przesadzasz - nie pamiętam abym sie kiedyś spotkał w grze z witrazem, gdzie mógłbym oglądać go od wewnątrz i z zewnątrz budynku.
Z taką sytuacją mamy do czynienia znacznie częściej niż myślisz - ile razy grając w Thiefa lub fanmisję wchodzimy do jakiegoś kościoła, który możemy także obejść dookoła. A jeszcze częściej - każde zwykłe okno tak się zachowuje - to się nie tyczy tylko witraży. Problem w tym, że to dodatkowa robota dla maperów... ;)
Awatar użytkownika
Nivellen
Złodziej
Posty: 2799
Rejestracja: 30 stycznia 2003, 23:21

Re: Witrażyk

Post autor: Nivellen »

Ja również proszę o mały tutorialik. Witraż bardzo ładny, gdyby nie to, że "młotki" nie występują w mojej obecnie produkowanej FM, na pewno bym go wykorzystał. Ale poradnik przyda się na przyszłość, chyba że zrobię coś sam na jego podstawie.
Jeśli lubisz mroczne tajemnice i zamki...
Zapraszam do obejrzenia zrzutów z powstającej Fanmisji
Awatar użytkownika
Juliusz
Złodziej
Posty: 2776
Rejestracja: 04 stycznia 2004, 11:28
Lokalizacja: Dublin
Kontakt:

Re: Witrażyk

Post autor: Juliusz »

Gregorius pisze:Kolory to również efekt dopasowania mapy kolorów do palety innych tekstur.
Moim zdaniem witraż na tym traci. Albo go daj do innej rodziny tekstur albo "zaszalej" i zrób odrębną dla tego witraża (kto wie, może i więcej powstanie).
Awatar użytkownika
Edversion
Arcykapłan
Posty: 1405
Rejestracja: 21 sierpnia 2006, 10:19
Lokalizacja: Zabrze

Re: Witrażyk

Post autor: Edversion »

Witraże oba są ładne, Greg. :sup

Polecam poprawić wersję drugą tak, aby miał więcej kolorów. Wtedy jeszcze lepiej by wyglądał.
Awatar użytkownika
Gregorius
Egzekutor
Posty: 1716
Rejestracja: 28 maja 2003, 08:47
Lokalizacja: Civitas Kielcensis
Kontakt:

Re: Witrażyk

Post autor: Gregorius »

Oto przepis na taki witrażyk:

1) OpenOffice Draw
Tworzymy nowy obraz, ustawiamy dość dużą siatkę, włączamy przyciąganie obiektów do siatki. Rysujemy kilka współśrodkowych okręgów z odpowiednio grubą krawędzią. Z siatką jest to łatwe:
Obrazek

Zmieniamy kolor na inny niż czerń, ja wybrałem szary. Rysujemy serię odcinków wychodzących ze środka. Dla ułatwienia można sobie narysować "skalę" po bokach rysunku - ja użyłem do tego wielu kolorowych odcinków. Ważne aby szare odcinki były "za" okręgami (głębiej):
Obrazek

Korzystając z narzędzi rysunkowych, tworzymy główny motyw, czyli Młot. Umieszczamy go na wierzchu, wypełniając białym kolorem tak aby zarys młota przykrył okręgi i szare odcinki:
Obrazek
Rysunek eksportujemy do bitmapy (np. pliku BMP), praca z OpenOffice zakończona.

2) Paint
Ten niepozorny program bardzo dobrze nadaje się do kolorowania. Po pierwsze czarnym kolorem malujemy według gustu szare odcinki między okręgami. Aby ich nie było za dużo, część zamalowujemy białym kolorem. Nie zaszkodzi na czarno wypełnić obszar na "zewnątrz" witraża:
Obrazek

Teraz czas na kolory. Malujemy "szkła" według własnego widzimisię. Do wypełnienia witraża użyłem kolorów podobnych to tych spotykanych w oryginalnych witrażach Thiefa:
Obrazek
Zapisujemy plik, półprodukt jest gotowy :)

3) GIMP
Czas dopracować witrażyk. Końcowy obrazek powstaw z trzech warstw, ułożonych kolejno od spodu:
1) Obrazek 2) Obrazek 3) Obrazek

Warstwa (1) to oryginalny obrazek stanowiący tło.

Warstwa (2) to ten sam obrazek przetworzony jednym albo kilkoma filtrami. W przykładzie użyłem filtra Artystyczne -> GIMPresjonista z ustawieniami "Cubism". Na tej warstwie można poeksperymentować, dodać trochę szumu itp. Odpowiada ona za "teksturę szkła".
Warstwa jest półprzezroczysta (około 50%), tryb mieszania "Zwykły". Przezroczystością można regulować natężenie efektu.

Warstwa (3) to oryginalny obrazek potraktowany filtrem Artystyczne -> Farba olejna, co pozwala uzyskać ładne zaokrąglone rogi. Warstwa nałożona z trybem "Tylko ciemniejsze" i kryciem 100%, co powoduje że tak naprawdę widoczne są tylko jej czarne elementy.

Gotowy plik zapisujemy i gotowe...

4) Bright
Tym małym programikiem można przerobić uzyskaną teksturę na wersję z paletą jaka jest niezbędna dla DromEda, gotowe!
Obrazek
Brothers in arms & beer...
Awatar użytkownika
Nivellen
Złodziej
Posty: 2799
Rejestracja: 30 stycznia 2003, 23:21

Re: Witrażyk

Post autor: Nivellen »

Pikne dzięki za poradnik, Greg! Ten ostatni obrazek jest najlepszy. Bardzo dobrze wyglądają te ciemne plamki, zupełnie jakby nierówności szybek.
Zainspirowałeś mnie do własnoręcznego zrobienia witraża kapliczki w mojej fanmisji. Z początku chciałem przerobić coś ściągniętego z netu, ale widzę, że to nie takie trudne a można poszaleć z motywami :-D
Jeśli lubisz mroczne tajemnice i zamki...
Zapraszam do obejrzenia zrzutów z powstającej Fanmisji
Awatar użytkownika
Gregorius
Egzekutor
Posty: 1716
Rejestracja: 28 maja 2003, 08:47
Lokalizacja: Civitas Kielcensis
Kontakt:

Re: Witrażyk

Post autor: Gregorius »

Mnie też się to na początku wydawało trudne, ale zacząłem się bawić i jak się okazuje to prosta i przyjemna robota :) Zwłaszcza że nie uważam się za artystę.

Przed chwilą mi przyszedł do głowy drobny pomysł: można zamienić miejscami okręgi i odcinki z rysunku 2 (OpenOffice), wtedy "kawałki szkła" będą ułożone promieniście i wyjdzie trochę inny "witrażyk".
Tak naprawdę możliwości jest mnóstwo :)

Cieszę się że komuś mój mały tutorialik się spodobał 8-)
Brothers in arms & beer...
Awatar użytkownika
Ozi
Młotodzierżca
Posty: 854
Rejestracja: 25 października 2003, 21:30
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Witrażyk

Post autor: Ozi »

Zainspirowany witrażykiem Grega, sięgnąłem do swojego pakietu CorelDRAW Graphics Suite 11 by podłubać i spróbować stworzyć własny. Wyszło mi coś, co według mnie - przy zachowaniu całej mojej skromności - też nadaje się do pokazania ludowi :)

Pojadę zaraz z tutorialem :)

1) W CorelDraw (lub w innym programie jak własnie OpenOffice Draw ;) ) rysujemy sobie graficzkę naszego witrażyka (Według tutorialu Grega będzie OK).

[img]http://ozi_garret.w.interia.pl/1.jpg[/img]

2) Następnie zaznaczamy całość i kopiujemy do schowka systemowego (prawy klawisz i kopiuj...). Możemy wyłączyć CorelDraw pamiętając, by "Pozostawić dane w schowku dla innych aplikacji". Otwieramy Corel PHOTO-PAINT i w nim z belki narzędziowej "Plik -> Nowy ze schowka". W nowym okienku jakie sie pojawiło ustawiamy obrazkowi "Tryb koloru" na "Kolory RGB(24bity)" (wybierając tę pozycję z listy rozwijanej za pomocą strzałki po prawej stronie trybu koloru). Klikamy "OK" i w oknie roboczym powinien pojawić się nasz obrazek. Możemy również w jakikolwiek inny sposób importować ten obrazek do PHOTO-PAINTA...

3) Zaznaczamy nasz obrazek i z belki narzędziowej wybieramy "Efekty -> Tekstura -> Skóra słonia...". Ustawiamy parametry w nowym oknie:
"Wiek" -> "75 lat" (im większy wiek, tym bardziej pomarszczony obrazek a po zastosowaniu kolejnego efektu - bardziej "brudny")
"Kolor" (ustawiamy najlepiej jakiś ciemny, w moim wypadku był to czarny)
Po tym zabiegu obrazek wygląda tak:

[img]http://ozi_garret.w.interia.pl/2.jpg[/img]

4) Teraz nakładamy kolejny efekt. Będzie to "Efekty -> Szum -> Mediana...". W nowym oknie ustawiamy parametr "Promień" na 4.
Teraz obrazek wygląda już tak:

[img]http://ozi_garret.w.interia.pl/3.jpg[/img]

5) teraz kolej na efekt, który pozwoli nam na uzyskanie szklistego wyglądu naszego obrazka: "Efekty -> Tekstura-> Plastik..."
W oknie własciwości tego efektu eksperymentujemy z ustawieniami parametrów:
Światło (u mnie 80)
Głębokość
Gładkość (u mnie od 1 do 7
Kierunek światła (u mnie 90)
Kolor światła (różne)
Według różnych ustawień można uzyskać kilka wariantów naszego obrazka:

[img]http://ozi_garret.w.interia.pl/4.jpg[/img] [img]http://ozi_garret.w.interia.pl/5.jpg[/img] [img]http://ozi_garret.w.interia.pl/6.jpg[/img]

6) Natomiast bawiąc się następnie efektem "Efekty -> Kamera -> Efekty świetlne..." z różnymi wariantami tekstury plastik, można uzyskać coś takiego:

[img]http://ozi_garret.w.interia.pl/7.jpg[/img] [img]http://ozi_garret.w.interia.pl/8.jpg[/img] [img]http://ozi_garret.w.interia.pl/9.jpg[/img] [img]http://ozi_garret.w.interia.pl/10.jpg[/img]

Na koniec poprzerabiać tylko te obrazki na odpowiednie palety kolorów i na tekstury i takie tam inne :)

Koniec :)

P.S. mam nadzieję, że Gregorius nie wścieknie się za to wchodzenie z buciorami i własnym tutorialem w jego temat :-D 8-)
Awatar użytkownika
Gregorius
Egzekutor
Posty: 1716
Rejestracja: 28 maja 2003, 08:47
Lokalizacja: Civitas Kielcensis
Kontakt:

Re: Witrażyk

Post autor: Gregorius »

Ozi pisze:P.S. mam nadzieję, że Gregorius nie wścieknie się za to wchodzenie z buciorami i własnym tutorialem w jego temat Very Happy Cool
Ależ skąd? JA miałbym się wściec? Gdzie ja schowałem tę cholerną dwururkę... ;) :) (just kidding)
Widzę że Ciebię też zainspirowałem :)

PS. Jak myślicie? Wrzucić podobny tutorial na TTLG?
Brothers in arms & beer...
Awatar użytkownika
Nivellen
Złodziej
Posty: 2799
Rejestracja: 30 stycznia 2003, 23:21

Re: Witrażyk

Post autor: Nivellen »

Pięknie, pięknie, już dawno na forum nie było takiej aktywności "okołodromedowej" :sup Dzieki Ozi za tutek i bardzo klimatyczny witraż. Mnie podobają się te z trzeciego rzędu od dołu. Ten z lewej strony na zewnątrz a ten z prawej, ciemny, do wewnątrz pomieszczenia. W ten sposób uzyskamy efekt zgodności "oświetleniowej". No chyba, że będziemy mieć szybki w trybie alfa tekstury ustawionej na przezroczystość.
Jeśli lubisz mroczne tajemnice i zamki...
Zapraszam do obejrzenia zrzutów z powstającej Fanmisji
Awatar użytkownika
Edversion
Arcykapłan
Posty: 1405
Rejestracja: 21 sierpnia 2006, 10:19
Lokalizacja: Zabrze

Re: Witrażyk

Post autor: Edversion »

PIęknie!! Jakie wam tu arcydzieła powychodziły. :D Szczerze gratuluje. :sup
Awatar użytkownika
Ozi
Młotodzierżca
Posty: 854
Rejestracja: 25 października 2003, 21:30
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Witrażyk

Post autor: Ozi »

Gregorius pisze:Widzę że Ciebię też zainspirowałem :)
Noooo :D
Gregorius pisze:PS. Jak myślicie? Wrzucić podobny tutorial na TTLG?
Oczywiście. Od przybytku tutoriali głowa nie boli... a to, że ktoś świetnie daje sobie radę z edytorem nie koniecznie oznacza, że potrafi robić wszytko "okołodromedowo" :)
Nivellen pisze:Pięknie, pięknie, już dawno na forum nie było takiej aktywności "okołodromedowej"
Im więcej okołodromedowej działalności tym lepsze FM`s co mnie, jako gracza, cieszy :D
Nivellen pisze:Dzieki Ozi za tutek i bardzo klimatyczny witraż.

Nie ma za co. Fajnie, że się podoba :)
Awatar użytkownika
Juliusz
Złodziej
Posty: 2776
Rejestracja: 04 stycznia 2004, 11:28
Lokalizacja: Dublin
Kontakt:

Re: Witrażyk

Post autor: Juliusz »

Obrazki otwierały mi się powoli, więc jak zobaczyłem 1/3 pierwszego, to sobie szczerze mówiąc pomyślałem, że Ozi robi jakąś kreskówkę o E.T.... Następnie jak zobaczyłem te poplątane sznurki na drugim obrazku, to się przeraziłem ;) , ale koniec końców jestem pod wrażeniem - ostatnie obrazki wyglądają bardzo ciekawie. Najbardziej podoba mi się ten ciemny filetowo-purpurowo-niebieski. Najwięcej klimatu robi to rozświetlenie pośrodku. Myślę, że z kolei Gregorius mógłby się teraz od Oziego zainspirować i wzbogacić swój witrażyk o ten drobny efekt, który dużo zmienia. :ok
Awatar użytkownika
Ozi
Młotodzierżca
Posty: 854
Rejestracja: 25 października 2003, 21:30
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Witrażyk

Post autor: Ozi »

Nie mogłem się powstrzymać :)

Wersja podstawowa:
[img]http://ozi_garret.w.interia.pl/Greg0.png[/img]

No i zabawy ze światłem:
Obrazek
ODPOWIEDZ